-
Waarom ieder schrijvend mens een redactie nodig heeft
‘Wat moeten we nou weer over Lowlands schrijven?’ ‘Een moddertest?’ Toen ik ruim twintig jaar geleden begon op de kunstredactie van het Algemeen Dagblad was het moeilijkste onderdeel niet eens het schrijven. Veel enger waren de redactievergaderingen. Of liever gezegd: de medewerkersvergaderingen, want als buitendienstfreelancer was dat het dichtste bij de keuken dat ik mocht…
-
Waarom je een speech altijd uit je hoofd moet leren
Een jaar of wat geleden moest ik een prijs uitreiken. Best een eervolle toestand, en op aanraden van iedereen die ik kende had ik mijn speech helemaal uitgeschreven. Ik kende hem niet uit het hoofd, maar had hem wel tientallen keren hardop geoefend. Ik vond mijn speech mooi. Omdat ik best kan schrijven. Dus had…
-
Zo win je een Nobelprijs. (Hoe je de les van Ishiguro moet lezen)
Ik leerde ‘Remains of the day’ eerst kennen als film. In een bioscoop samen met iemand voor wie ik destijds een heftige, maar onuitgesproken verliefdheid koesterde. Geen wonder dat het ding indruk maakte, net als de gesprekken na afloop. Het boek heeft zojuist een prijs gekregen. Als onderdeel van het oeuvre van Kazuo Ishiguro, de Japans-Engelse…
-
Je hebt geen controle over je verhaal. Maak daar gebruik van (3)
Zeg ‘avond’, zeg ‘zee’ en vanzelf denkt je publiek er een zonsondergang bij. Of een kampvuur. Of vluchtende Britse soldaten. Dat is de realiteit waar je als verteller en als schrijver mee moet leven. Je kunt immers niet je hele tekst volplempen met details? Sterker nog: dat is het slechtste wat je kunt doen. Het…
-
Je hebt geen controle over je verhaal. Maak daar gebruik van. (2)
Natuurlijk gaat de zon in de avond onder. Sterker nog. Zonder dat de zonder ondergaat heb je geen avond. Dus is het totaal niet gek dat wanneer iemand vertelt over een avond op het strand, je daar een zonsondergang bij denkt. Google it. Het probleem is alleen dat die zonsondergang niet in het eerste verhaal…
-
Je hebt geen controle over je verhaal. Maak daar gebruik van. (1)
‘Wat is je vroegste herinnering?’ Dit is een vaste vraag wanneer ik met een groep studenten aan de slag ga met verhalen. Levert vaak mooie dingen op. Zo vertelde onlangs, tijdens een sessie met internationale kunststudenten in Rotterdam, iemand over een vakantie vroeger. Hij herinnerde zich hoe ’s avonds, op het strand, groepen mensen samenkwamen…
-
Het beste verhaal van de dag schrijf je pas over een paar eeuwen
Het was 1 januari 2017 en ik was het opeens helemaal zat. Dat eeuwige geduid. Iedereen deed het al de hele dag op de sociale media. We zouden weer een heel jaar vol Pauw, Jinek en Tan tegemoet gaan. Iedere dag duidende mensen aan een tafel, bijeengesprokkeld om het verhaal van de dag nog eens…
-
Zo maak je een BN-interview uniek. Zonder oorlog met de pr-afdeling
‘Doodgaan voor een oud acteur, dat is zijn meest populaire dag voor het publiek. Dat was een fijn mens, zeggen ze dan. Ze zullen niet zeggen: dat was een kolerevent. Daar troost je je dan maar mee.’ Ik was er speciaal voor naar Sittard gereisd in mijn oude BX-je. Een exclusief interview met de oude…
-
Duizenden recenseren online. Wees jij de beste verteller.
Voor iemand die workshops ‘recenseren’ aanbiedt, houd ik er rare opvattingen over dat genre op na. Ik heb op diverse plekken namelijk geroepen en geschreven dat niemand op recensies zit te wachten. De bezoekcijfers en reactiethreads van recensies illustreren dat ook. Dat is de reden waarom ik op Cultuurpers, de site die ik heb opgezet,…
-
Waarom pienter zijn altijd voor ellende zorgt (De goede verstaander bestaat niet)
Eerder schreef ik een stuk over interviewen en de rol die de ‘waarom’-vraag daarin speelde. Ik kreeg daar reacties op. Van journalisten, van therapeuten zelfs. Dat beginnen met de waarom-vraag altijd slecht is. Dat hij in therapiesituaties zelfs tot ongewenst gedrag kan leiden. Agressie. Moord. Tranen. ‘Maar’, zei ik dan, ‘ik schreef ook helemaal niet…