Zo maak je een BN-interview uniek. Zonder oorlog met de pr-afdeling

‘Doodgaan voor een oud acteur, dat is zijn meest populaire dag voor het publiek. Dat was een fijn mens, zeggen ze dan. Ze zullen niet zeggen: dat was een kolerevent. Daar troost je je dan maar mee.’ Ik was er speciaal voor naar Sittard gereisd in mijn oude BX-je. Een exclusief interview met de oude… Lees verder

Duizenden recenseren online. Wees jij de beste verteller.

Voor iemand die workshops ‘recenseren’ aanbiedt, houd ik er rare opvattingen over dat genre op na. Ik heb op diverse plekken namelijk geroepen en geschreven dat niemand op recensies zit te wachten. De bezoekcijfers en reactiethreads van recensies illustreren dat ook. Dat is de reden waarom ik op Cultuurpers, de site die ik heb opgezet,… Lees verder

Waarom pienter zijn altijd voor ellende zorgt (De goede verstaander bestaat niet)

Eerder schreef ik een stuk over interviewen en de rol die de ‘waarom’-vraag daarin speelde. Ik kreeg daar reacties op. Van journalisten, van therapeuten zelfs. Dat beginnen met de waarom-vraag altijd slecht is. Dat hij in therapiesituaties zelfs tot ongewenst gedrag kan leiden. Agressie. Moord. Tranen. ‘Maar’, zei ik dan, ‘ik schreef ook helemaal niet… Lees verder

Writers block? Sluit vriendschap met je inner critic (en inspiratie zal je deel zijn)

Er zit altijd wel iemand in je oor te tetteren. Soms letterlijk, bij een televisiepresentator, soms ziekelijk, bij een psychoticus, en soms figuurlijk, als je aan het schrijven bent. In alle gevallen levert dat getetter weinig op. Het televisieprogramma  zit vol gesprekken waarbij minstens één van de deelnemers niet echt meedoet, de psychoticus pleegt een… Lees verder