Waarom een roetveeg altijd moet worden uitgelegd. (Zonder rondleiders, inleiders en duiders verliest kunst elke bestaansgrond.)

Kunst heeft altijd uitleg nodig gehad. Ook ‘makkelijke’ kunst, ook ‘kunst die zichzelf verkoopt’. Kunst heeft die uitleg nodig gehad sinds de eerste holbewoner erachter kwam dat haar roetvegen op de grotwand wel erg veel weg hadden van een bizon. Eigenlijk is het daarom verkeerd om te spreken van ‘uitleg’ en ‘nodig hebben’. Kunst en… Lees verder

Toeschouwers aan het woord (5): Wat jij leuk vindt hoef ik nog niet leuk te vinden

Ze wonen om de hoek bij Paleis Huis ten Bosch in een prachtig jarentwintighuis. Miriam (interieurontwerpster, 64) en Patrick (marketingadviseur, 66) van Weel zijn grote theaterliefhebbers en al meer dan veertig jaar elkaars levenspartner. Theaterbezoek is een vast onderdeel van hun leven, en van dat van hun drie kinderen en zeven kleinkinderen. Patrick: ‘We gaan… Lees verder

Kunst in de 21ste eeuw: Red de wereld, begin bij jezelf

(geschreven voor De Nieuwe Liefde, september 2013) Ooit, inmiddels meer dan honderdzeventig jaar geleden, zorgde een operavoorstelling voor de afscheiding van België. Strawinsky’s Sacre du Printemps leverde bij de première in 1913 rellen op waarbij gewonden vielen. Toen Thomas Bernhard in 1989 met het stuk Heldenplatz het enthousiasme kritiseerde waarmee de Oostenrijkse bevolking in 1938… Lees verder

‘Schoonheid en morele overtuigingen gaan hand in hand.’

Schoonheid is eng. Schoonheid vergiftigt de geest en verhult de waarheid. Door schoonheid worden wij verleid. Wanneer je plaatjes van mooie jongelingen in mooie omgevingen ziet, kun je als gelukkig getrouwde hetero zomaar homo worden. Of links. Ik verzin dit niet. Zo denken niet alleen godsdienstwaanzinnige einzelgänger over esthetiek, of postgereformeerde Calvinisten en hun Islamitische… Lees verder