Categorie: GPD

  • Aluin en NUT bewijzen bestaansrecht (met) Maandageditie

    Aluin en NUT bewijzen bestaansrecht (met) Maandageditie

    Kan theater beter zijn dan een krant? Serieus, je kunt het je gaan afvragen na aflevering twee van De Maandageditie. Voor welke krant zouden immers op een willekeurig avond nog zoveel mensen twee uur de tijd nemen? Kikker zat vol, twee dagen voor het verdwijnen van de papieren paniekkrant Dag, en het publiek genoot. Sterker nog, het aantal mensen dat […]

  • Maandageditie begint veelbelovend – Aluin/NUT

    Maandageditie begint veelbelovend – Aluin/NUT

    Slechts een paar losers hadden betaald voor hun kaartje. De rest zat er gratis of tegen gereduceerd tarief. Heel kritisch kan de zaal dus niet zijn geweest, bij de eerste aflevering van Aluins multimediatheaterkrant Maandageditie. Hoewel: een groot deel van de zaal werd gevuld door mensen met een perskaart. Het volgens eigen zeggen uitstervende ras ‘kritische journalist’ ging eens kijken […]

  • Ook in Hongarije is Jezus een vrouw (The Madwoman – Bela Pinter)

    Ook in Hongarije is Jezus een vrouw (The Madwoman – Bela Pinter)

    Lang heb ik gedacht dat humor het verschil uitmaakte tussen camp en kitsch. Romantiek en schoonheid zonder humor is dan kitsch, met humor wordt het camp. Daartussen zweeft de kunst. Ergens. Het eenvoudige onderscheid moeten we echter loslaten als we naar Oost-Europa gaan. Of, laat ik specifieker zijn: Hongarije. Want Hongaren zijn een klasse apart. De Hongaarse theatermaker Bela Pinter is […]

  • Relishoppen voor beginners (Kamp Jezus – Wunderbaum)

    Relishoppen voor beginners  (Kamp Jezus – Wunderbaum)

    Daar waren ze dan: tieten nummers 3 en 4, kruis  nummer twee. En net als in Tourniquet, eerder geselecteerd als beste voorstelling van 2008, ging het nergens over. Het begint irritant te worden: dat zelfvertrouwen van ‘jonge makers’. Kijk: ‘Welcome in my Backyard ‘ was nog een best aardig commentaar op de moderne politiek correcte incorrectheid. Wunderbaum liet daarin de eigen […]

  • God is hardhorend (Missie – KVS)

    God is hardhorend (Missie – KVS)

    Foto Koen Broos Witte Paters. Die kennen wij niet, in Nederland. Boven de rivieren zwaaiden we wel eens een enkele zendeling uit, maar de Latijnse variant daarvan, de missionaris, was iets voor de papen in het zuiden. Nu hadden die Witte Paters in België ook niet zo’n goede reputatie. Zieltjeswinnende broeders, die zoveel mogelijk katholieke kindertjes geboren wilden laten worden […]

  • Ritsaert ten Cate (1938-2008)

    Ritsaert ten Cate (1938-2008)

    Zoals elders te lezen, Jan Zoet heeft al geschreven wat het belang van Ritsert ten Cate is geweest voor het theater van na de oorlog. Begonnen in een boerderij ver buiten Amsterdam heef deze culturele ondernemer avant la lettre van Nederland een belangrijk land gemaakt. Mickery is jarenlang het mekka van theaterliefhebbers geweest. DasArts de […]

  • Paul Koek toont talent in Leiden (Haar Leven haar Doden – Veenfabriek)

    Paul Koek toont talent in Leiden (Haar Leven haar Doden – Veenfabriek)

    Leiden _ De V&D in Leiden is zonder meer de ranzigste V&D van het land. Maar de V&D in leiden heeft ook de mooiste La Place van het land. Waarschijnlijk juist omdat het de ranzigste V&D van het land is. Je verwacht in deze V&D ook het Oostblokkerigste personeel van het land, maar dat valt dan weer mee. Dat komt […]

  • JACOB DERWIG ONTVANGT PAUL STEENBERGEN-PENNING UIT HANDEN VAN PIERRE BOKMA rwig

    Zaterdagavond 6 september, Pierre Bokma bewijst Jacob Derwig de grootste eer die deze nog jonge acteur kan overkomen. Pierre, van jongsaf het grote voorbeeld voor Jacob, geeft aan Jacob, na afloop van Romeinse Tragedies, de belangsrijkste ‘acteursonderelkaar-prijs’ van het land. Uit het persbericht: De prestigieuze Paul Steenbergen-penning is in 1982 ingesteld door de gemeente Den Haag […]

  • STAAT VAN THEATER 2008

    VERLANGEN NAAR OPEN ZEE (De speech van Liesbeth Colthof bij de opening van TF1) Geachte aanwezigen, dames, heren, collega’s Ik denk dat ik ongeveer 10 jaar was toen mijn vader mij meenam naar deze schouwburg. Het was avond en ik was vast het enige kind. Het licht ging uit. En op stiletto hoge hakken danste een vrouw bijna […]

  • George Lawson over harde maatregelen subidies podiumkunsten in 2008

    De wereld wordt competitiever. Begin april 2008 verscheen de uitgangspuntennotitie van het nieuwe fonds podiumkunsten plus. Directeur George Lawson kondigt daarin scherpe keuzes aan. (geschrevenvoor het meinummer (2008) van TM) Er bestaat kennelijk een misverstand over de gretigheid waarmee George Lawson zijn nieuwe baan als directeur van het Nederlandse Fonds voor Podiumkunsten Plus heeft aangenomen. Uit een portret in het februarinummer […]

Waarmee kan ik je helpen?
Holler Box