Categorie: Algemeen Dagblad

  • Hercules – Toneelgroep Amsterdam

    Fok de toneelschool! Intro: Toneelgroep Amsterdam brengt Herkules, een [‘anders-dan-Disney’] voorstelling over jonge helden en kijvende goden. Jongeren staan in een echte voorstelling bij een groot gezelschap. Voor de spelers is het een kans op een felbegeerde toneelcarrière. Door Wijbrand Schaap Amsterdam – Hoe herken je een natuurtalent? Altijd een moeilijke vraag voor toneelscholen. Patricia…

  • De Wereldverbeteraar – Paardenkathedraal

    Tanghe is terug Voorstelling: De Wereldverbeteraar (Thomas Bernhard) door De Paardenkathedraal. Regie: Dirk Tanghe. Gezien: 28-11, Stadsschouwburg Utrecht. Tournee t/m 21-2. Inl.: 030-2711414 Utrecht – Op het achterdoek verschijnen gigantische, afschrikwekkende monsters. Een piepklein en breekbaar mensje onder hen steekt de armpjes omhoog. De monsters strekken hun tentakels uit. Ze kietelen het mensje even, voordat…

  • Assepoes – Teneeter

    Sprookjes bestaan nog Voorstelling: Assepoes (Heleen Verburg) door Teneeter. Gezien: 21-11-1997, Badhuis Nijmegen. Tournee t/m 25-1-1998. Inl: 024-3600588.   Nijmegen – Sprookjes en jeugdtheater. De combinatie ligt voor de hand en past in het vooroordeel over theater voor de kleintjes. Óf lief, zoetsappig en commercieel, zoals bij Disney, óf educatief verantwoord en moeilijk te verteren.…

  • Kunst – Teneeter

    Kunst heeft altijd succes Intro: Teneeter, een jeugdtheatergroep uit Nijmegen, speelt ‘Kunst’, een internationaal theatersucces uit Frankrijk. Het stuk gaat over dertigers en is voor volwassenen bedoeld, maar misschien is deze potentiële hit wel dé manier om jongeren het theater in te krijgen. Door Wijbrand Schaap Nijmegen – Wat is Kunst? Kunst is een toneelstuk.…

  • Jet set op z’n plek gezet (Zinsbegoocheling – Toneelgroep Amsterdam)

    Amsterdam – Daar zit je dan. Op rij vier van de toneeltempel aan het Leidseplein. Om je heen alles wat in Amsterdam beroemd, bijna beroemd, of alweer verlopen is. In je rug de ogen van het gepeupel op het tweede en derde balkon. Boven je uit die gigantische marmeren toneellijst. De Schouwburg is uitverkocht, want heel Amsterdam is uitgelopen voor Zinsbegoocheling,…

  • Misdaad op klaarlichte dag: Dochter van de Boevenkoning – Wederzijds

    Intro: Theatergroep Wederzijds, één van de betere groepen van Nederland, is bijna nooit in een theater te zien. Het jeugdgezelschap speelt al 15 jaar uitsluitend in gymzalen. Kinderen, die anders nooit toneel zien, krijgen van Wederzijds echte, grote voorstellingen voorgeschoteld. En hoe. Door Wijbrand Schaap Haarlem – Theater heeft Marc uit groep zeven maar zelden meegemaakt. Naar de bioscoop gaan,…

  • Troost uit Maastricht

    Maastricht – Het Theaterfestival toont dit jaar een groot aantal ‘kleine’ voorstellingen van jonge gezelschappen. Één van die voorstellingen is Noordeloos van het Maastrichtse gezelschap De Federatie. Schrijver Peer Wittenbols (32) krijgt met het vijfde stuk dat hij voor De Federatie schreef erkenning als vertegenwoordiger van een nieuwe generatie Nederlandse toneelschrijvers. Volgens de jury van het theaterfestival doet Wittenbols niet…

  • Woorden kotsen bij Het Muz

    Voorstelling: Danny en Roberta door Het Muztheater. Regie: Alan Zipson. Met Theo Fransz en Colla Marsman. Gezien: 5-9, De Balie, Amsterdam. Tournee t/m december 1998. Amsterdam – Het Muztheater maakt theater voor jongeren, het moeilijkste publiek dat er bestaat. De groep is gewend om in gymzalen en aula’s te spelen voor mensen die niet op theater zitten te wachten. Om…

  • Feike Looyen: Een wonder uit Waddinxveen

    Intro: Elk jaar studeren veel mensen af aan de verschillende kunstvakopleidingen in Nederland. Klaar voor een onzekere toekomst in een moeilijk vak. Sommigen springen er al uit voor ze klaar zijn. Feike Looyen (Waddinxveen, 1974) studeert volgende week af aan de acteursopleiding van Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. Ze heeft al werk tot de volgende eeuw. Door Wijbrand Schaap Utrecht…

  • Voorwoord: Theateramateurs zijn liefhebbers van theater

    De “ambitieuze amateurs”, waar dit onderzoek over gaat, vormen in alle opzichten de top van het amateurtheater: de ambitie is hoog, de spoeling dun, en subsidies vrijwel afwezig. De tijdsinvestering van de makers is meestal groot, waardoor ze zelden buiten hun eigen wereld treden. Ze zien niet wat anderen doen, kijken zelden naar het professionele…