Categorie: Recensies

  • Bulourde en Van Geffen – FadW 2008

    Jacques Tati meets Bob de Bouwer Je hebt doe-het-zelf-theater en je hebt doe-het-zelf-theater. Wat twee Fransen onder het koepeldak van Huis a/d werf flikken is daar dan weer een hele eigen versie van. Gaëtan Bulourde en Olivier Toulemonde brengen onder de titel “Not every object used to nail is a hammer” een voorstelling waarin, conform…

  • Voor Volk en Vaderland – Growing Up

    Iedereen de lul in Edo’s chinees{mosimage} Utrecht – Jeroen Kriek heeft wat met jongeren. Al heel lang. Dat levert eigenlijk altijd fris theater op. Maar het kan ook te fris. Ooit, en dat is best lang geleden, was daar Wendell Jaspers in, naar ik meen, On the Road. Veel muziek, weet ik nog, veel bier.…

  • Naar Damascus – Toneelgroep Amsterdam

    ‘Naar Damascus’ is opera zonder liedjes {mosimage} Amsterdam (GPD) _ Speel dat maar eens: een existentiële crisis. En dan bedoelen we niet ‘iemand met een existentiële crisis’, maar het ding zelf. Of: speel maar eens ‘alle vrouwen uit het leven van August Strindberg’. Dan mag je als acteur op de toneelschool ooit wel ‘een gebakken…

  • Vrede & Oorlog – Onafhankelijk Toneel

    Landerige taferelen missen zeggingskracht{mosimage} Rotterdam (GPD) _ Volgens geruchten moet het in Parijs anno 1950 een dolle boel zijn geweest. De legendes zijn legio, want iedereen die erbij was kan het óf niet meer navertellen, óf schaamt zich te diep voor zijn of haar eigen misdragingen. Tenslotte was Parijs in die tijd niet alleen meer…

  • Hotel Midlife – Aluin

    Aluin zweeft  mooi{mosimage} {moseasymedia media=http://www.youtube.com/v/rA8kknq9FiY&hl=en} Hilversum – Geen einde. Het vaste kenmerk van veel zelfgemaakte stukken. Heb je een paar leuke personages bij elkaar geïmproviseerd, laat je ze lekker een beetje monologen en dialogen, en dan is het ergens, opeens, soort van afgelopen. Voor mij vaak reden genoeg om af te haken. Het kan de…

  • Bertolt Brechts Baal is keiharde theaterpunk bij het ro theater

    Rotterdam (GPD) _ Altijd gedacht dat Fania Sorel gedoemd zou zijn om een eeuwig koket Vlaams meisje te zijn met haar Bambi-ogen en Rubenslijf. De actrice die al sinds het begin van deze eeuw één van de markante gezichten is van het ro theater heeft dus meer in huis. Blijkt nu. In de voorstelling Baal, de 90 jaar oude oerkreet…

  • Inside Out – Mugmetdegoudentand

    Vers bloed maakt Mug nog mooier{mosimage} Uiteindelijk, als puntje bij paaltje komt, zijn we allemaal spatgelijk. Of althans, zolang we dat met elkaar, en vooral onszelf hebben afgesproken. En hoe anders kun je die onderlinge, prettige gelijkheid in stand houden dan door met zijn allen aan dezelfde dingen, dieren en mensen een hekel te hebben?…

  • Knielen op een bed violen – Matzer

    Meer theater nodig op bed violen{mosimage} Den Bosch (GPD) _ Dat zijn van die gouden momenten: vier mannen zachtjes smakkend op een rijtje aan een tafel, en de gruwel is al vanzelf op het gezicht van de vijfde tafelgenoot zichtbaar. Zo werkt dat: afkeer. Als die vijfde tafelgenoot dan ook nog eens Wendell Jaspers heet,…

  • Familie Avenier 3&4 – Het Toneel Speelt

    Toekomst ontbreekt in ode aan de knusheid{mosimage} Amsterdam (GPD) _ Hoeveel verleden tijd kan een verhaal verdragen? En dan bedoelen we gewoon de werkwoordsvorm. In het slotdeel van De Familie Avenier, het nieuwste stuk van Maria Goos, staat vrijwel iedere zin in die verleden tijd. Op het vrijwel lege, van monumentaal hoge doeken voorziene toneel…

  • Angels in America – Toneelgroep Amsterdam

    Fucking briljant{mosimage} Het moet gezegd: Alwin Pulinckx is Emma Thompson niet. Maar dat is dan eigenlijk ook het enige. Want Alwin Pulinckx heeft als virtuele titelrolspeler van Angels in America ook geen vleugels nodig om een engel te kunnen zijn. Dus laat ik het op een glorieus gelijk spel houden: de versie die Ivo van…