instagram

Inside Out – Mugmetdegoudentand



insideout256.jpgVers bloed maakt Mug nog mooier{mosimage}

Uiteindelijk, als puntje bij paaltje
komt, zijn we allemaal spatgelijk. Of althans, zolang we dat met
elkaar, en vooral onszelf hebben afgesproken. En hoe anders kun je
die onderlinge, prettige gelijkheid in stand houden dan door met zijn
allen aan dezelfde dingen, dieren en mensen een hekel te hebben? De
vrije wil is dus een fictie, en daar moest maar eens theater over
gemaakt worden.

Maar hoe?

Daar heb je dus Mugmetdegoudentand voor
nodig. Of, beter gezegd: Joan Nederlof. Want Joan Nederlof kan
schrijven. Dus schrijft Joan Nederlof een bizar stuk over een
lesbisch echtpaar van vijftig dat halverwege 2005, tussen citotoetsen
van het domme kleinkind en weddingplannersstress van het kind door,
moet zien klaar te komen met een ‘liegende’ Ayaan Hirshi Ali en een
recht zee houdende Minister Verdonk.

Maar daar een leuk stuk over schrijven
is dan misschien één ding, er ook nog mooi theater over
maken, een ander. En daarvoor heeft Joan dus Lineke Rijxman nodig.
Want Lineke Rijxman is dus een meer dan goede actrice. Zij heeft wat
toe te voegen aan het vaak hartveroverend schaamteloze
exhibitionistentheater van Mugmetdegoudentand. Dat theater waarin
voorlieden Joan Nederlof en Marcel Musters constant bezig zijn met
het op een verkeerd been zetten van zichzelf en de toeschouwer, door
nu weer wel, dan weer niet, dan toch maar wel, of eigenlijk maar een
beetje, of toch (?!) te vertellen dat het allemaal spel is, wat ze
laten zien, dat toch heel erg over ons, jullie, hier en nu gaat, en
dus helemaal geen spel is.

Lineke Rijxman voegt daar een andere
dimensie van ongrijpbaarheid aan toe, die van Inside Out een
voorstelling maakt die spannend is, ook voor mensen die dachten dat
ze De Mug nu wel zo’n beetje kenden. Die nieuwe dimensie alleen maar
sam,envatten met de ernst die van Lineke Rijxman afstraalt, doet haar
tekort. Want Rijxman relativeert ook, maar op een ander niveau. Ze
wacht heel erg lang met de afkappende humor, die een beetje bij de
Mug hoort. Ze gaat ver, ze meent het, maar dan toch niet, maar
misschien ook weer wel.

Daarmee wordt Inside Out een heel erg
persoonlijke voorstelling van de Mug, met een glorieuze hoofdrol van
Lineke Rijxman, die voelbaar maakt hoe het is om het leven even niet
meer te snappen. Ze zet een personage neer dat na de meidagen van
2005 besluit pas weer uit bed te komen als ze weet hoe alles in
elkaar steekt. Maar deze omgekeerde Yoko Ono-actie leidt tot niets.
Of misschien wel, want op de dag dat u gaat kijken ligt ze nog steeds
in bed. En daarna ook, maar dan anders.

In Inside Out klinkt twee keer dezelfde
hartenkreet, die eindigt met een luid geschreeuwd ‘Hoer!!’. De eerste
roept Titia Mooileven, Joan Nederlofs personage, dat over een
politica, de twee keer roept Lineke Rijxman dat in de rol van de
bedlegerige Hedwig Hammerstein. Maar dan gaat het over iemand anders.
Het heeft met spiegelneuronen
te maken.

Inside Out is nog t/m 7 juni in heel
Nederland te zien. Inlichtingen: www.mugmetdegoudentand.nl

Voor het maartnummer van
theatermaandblad TM interviewde ik Lineke Rijxman in een serie waarin
ik eerder sprak met Monique Kuijpers, Elsje de Wijn, Anneke Blok, Ria
Marks en José Kuijper, en waarin binnenkort ook nog Oda
Spelbos en Juul Vrijdag zullen optreden. We gaan ze misschien ooit
bundelen, maar hier alvast de link naar het interview met Lineke.

Meer schrijfhulp?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Scroll Up