-
De beste pasteitjes van Anfield werken tegen de verloedering. (Lessen uit Manchester, aflevering 4, the Liverpool edition)
Het heeft iets ongelooflijk kneuterigs. Terwijl buiten de storm door verlaten, dichtgespijkerde winkelstraten vol slooprijpe minihuisjes giert, pasteitjes bakken tegen de malheur. Maar het werkt dus wel. Aan de kant van The Kop, de beroemdste tribune van het Anfield stadion aan de Oakfield Road in Liverpool, vestigde de Nederlandse kunstenares Jeanne van Heeswijk in 2012…
-
Waarom het Kamerdebat van 4 maart totaal overbodig was.
Hebben we toch een kleine drie uur aan iets heel onzinnigs besteed. Stom natuurlijk, want we hadden nota bene zelf al op 27 november 2019 geschreven dat het debatje van vandaag in de Troelstrazaal van de Tweede Kamer totaal zinloos zou zijn. Iedereen wist dat ook al, niet in de laatste plaats de indieners van…
-
Investeren in cultuur is zinloos als je niet tien jaar vooruit kunt denken. (Lessen uit Manchester, aflevering 3)
Wanneer een Nederlander over kunst denkt, denkt hij aan gebouwen die zichzelf niet kunnen bedruipen, bespeeld door, of volgehangen met werk van, mensen die zichzelf niet in stand kunnen houden. Dus moet er geld bij, en dat noemen we dan subsidie. Op die manier wordt kunstsubsidie een verdachte vorm van bijstand, suspecter nog dan de…
-
Verstop de boeken, als je volk in de bieb wil hebben. (Lessen uit Manchester, aflevering 2)
Een makelaar vertrouwde mij ooit toe dat een boekenkast in de woonkamer duizenden euro’s scheelt in de verkoopwaarde van een huis. In negatieve zin. Dit weetje doet het altijd goed op feestjes, en boekenliefhebbers (mijn netwerk zit er vol mee) gruwen ervan. Bij een rondleiding in de Centrale Bibliotheek van Manchester vertelde de hoofdbibliothecaris ons…
-
‘Er kijken nog altijd miljoenen mensen naar de BBC’ (Lessen uit Manchester, aflevering 1)
Van reizen word je een beter mens. Dat vindt iedereen, en het is een geweldige gunst om te mogen reizen. Een voorrecht om het te kunnen. Als je met de trein naar Engeland gaat, zie je, de laatste minuten voordat je bij Calais onder het Kanaal verdwijnt, steeds meer hekken verschijnen. En dan hebben we…
-
Beter laat dan nooit. Werkgevers in de creatieve sector vragen 100 miljoen extra. And counting.
Terwijl ik met een aantal leiders van de cultuursector in Manchester rondliep, stuurde minister Ingrid van Engelshoven een brief naar de Kamer, waarin ze vertelde hoeveel het zou kosten om de rijksgesubsidieerde kunstinstellingen bij het huidige aanbod in staat te stellen tot fair pay. Die brief bevatte dus nogal wat weglatingen: de minister zweeg over…
-
Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)
Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even…
-
Er heerst chaos bij de procedure voor subsidieaanvragen voor de Culturele Basisinfrastructuur. Daarom laten we u de mail even lezen.
Dat in Nederland het wantrouwen van de overheid jegens de burger bizarre vormen heeft aangenomen, bewijst het gedoe met de toeslagen bij de belastingdienst en de toestanden bij het UWV. Of je gemiddelde verhuurder van woningen waar je een lekke kraan wilt melden. Dankzij een politiek die onder invloed van vals ondernemersdenken en rabiaat populisme…
-
Matthijs gaat naar de zaterdagavond. Dat is natuurlijk het einde van VPRO’s Mondo.
Fascinerend voorpaginanieuws en headliners voor alle talkshows: Matthijs van Nieuwkerk stopt na 15 jaar met DWDD. Natuurlijk een ramp van nationale omvang. De boekensector roept het einde van de wereld uit, bandjes kunnen niet meer doorbreken en de opvolger van De Correspondent kan nooit meer in zes minuten zijn crowdfundingdoel halen. Een instituut verdwijnt, en…
-
Bill T Jones is groter dan het leven. Waarom het Holland Festival 2020 een stuk actueler wordt dan eerdere edities.
Er zijn mensen die een stem hebben waarmee je fluisterend een menigte stil krijgt. Bill T Jones, choreograaf en dit jaar associate artist van het Holland Festival, is zo’n mens. Behalve die prachtige, zware en volle stem, heeft hij ook een presence waarmee hij met een enkele handbeweging het raderwerk stil kan krijgen. Maar dat…