instagram

Cute! Buzzfeed gaat onderzoeksjournalistiek doen!

Internet is een grappig ding. Buzzfeed, de site die groot is geworden met virale foto’s van schattige huisdieren, gaat ook onderzoeksjourmalistiek brengen. En dat betalen ze van de winst op hun commerciële activiteiten en sponsored content. Of er verschil te zien zal zijn tussne de verschillende financieringsbronnen is niet bekend, maar het doet er eigenlijk ook niet toe.

[private]Het redactiestatuut dat bij kranten en tijdschriften een scheiding aanbrengt tussen commercie en ‘inhoud’ gaat in het internettijdperk op de schroothoop, en dat is ergens ook wel logisch. In de oersoep van berichten die het internet is, is het hoe dan ook onmogelijk om van elk bericht dat via socmed langskomt te bepalen of het afkomstig is van een redactie met een redactiestatuut en of dat dan ook een goed redactiestatuut is. Elk bericht wordt op zijn eigen merites beoordeeld, en zal zelf door de juiste verwijzingen naar controleerbare bronnen zijn waarde moeten bewijzen. Daar helpt geen redactoestatuut aan.

Sterker nog: de verdiencapaciteit van Buzzfeed is geheel online tot stand gekomen. Doet De Telegraaf al jaren aan hamsters op de voorpagina om lezers te trekken: voor buzzfeed is het de core bussiness, maar dat gaat niet ten koste van de voorpagina, of wat voor pagina dan ook. Gewoon een ander, even toegankelijke deel; van de website.
Wat ik vooral hoopgevend vind, is dat de mensen achter buzzfeed ook zien dat er behoefte is aan verdieping, en dat dat betaald kan worden. Dat is wat de meeste ‘oude’ media ontkennen in hun online strategie.

Omdat ze het nooit aan hun (potentiële) publiek hebben gevraagd.

LEES VERDER:

http://paidcontent.org/2013/09/04/buzzfeed-is-the-media-industrys-worst-nightmare-profitable-growing-and-investing-in-news/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+OmMalik+%28GigaOM%3A+Tech%29

[/private]
Scroll Up