Media

VPRO’s Mondo was gisteren een lichtend voorbeeld voor alle kunsttelevisie (hint: regel ontregeling!)

Kunstenaars moeten niet praten, maar doen. Tenzij hun kunst praten is, natuurlijk. Al zijn acteurs die praten over hun vak vaak ook weer onuitstaanbaar. Kunnen ze niets aan doen, ze zijn niet opgeleid of in de wieg gelegd voor een bestaan als mediapersoonlijkheid. Het zorgt er wel voor dat kunstprogramma’s op tv vaak een uitdaging …

VPRO’s Mondo was gisteren een lichtend voorbeeld voor alle kunsttelevisie (hint: regel ontregeling!) Lees verder »

NPO brengt een debat over een debat. Laat dat eens goed tot je doordringen.

Ik heb me lang op het standje ‘eerst luisteren, dan praten’ gezet, als het ging om de manier waarop wij allemaal omgaan met de etterende zweer van het racisme in Nederland. Er is zoveel wat we niet van elkaar weten, en er is vooral zoveel dat ik van mijn Zwarte medemens niet kan weten, omdat …

NPO brengt een debat over een debat. Laat dat eens goed tot je doordringen. Lees verder »

Podcast in tijden van Corona (10) – ‘Rutte’s handen zouden in een doosje moeten’ (Het Geheime Wapen van Hilversum spreekt)

Machteld Kooij ziet iedere avond bij het journaal of de grote talkshows zeker drie of vier mensen langskomen die ze getraind heeft. Ze noemt zichzelf Het Geheime Wapen van Hilversum en nu is er ook nog een boek: Het Monster met de Gouden Ogen. We hebben daar allemaal wel eens mee te maken: podiumvrees. En …

Podcast in tijden van Corona (10) – ‘Rutte’s handen zouden in een doosje moeten’ (Het Geheime Wapen van Hilversum spreekt) Lees verder »

Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld. 

‘Alsof je na een toneelvoorstelling of een concert vraagt welke stoelen ze in de zaal hadden.’ Volgens Gerrit Heijkoop is het niet interessant te weten welke software je kunt gebruiken om online kennis te kunnen delen, of videochats te organiseren. ‘Je kunt naar Facebook, naar YouTube, en dan zijn er ook nog allerlei programma’s. Als …

Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld.  Lees verder »

‘Er kijken nog altijd miljoenen mensen naar de BBC’ (Lessen uit Manchester, aflevering 1)

Van reizen word je een beter mens. Dat vindt iedereen, en het is een geweldige gunst om te mogen reizen. Een voorrecht om het te kunnen. Als je met de trein naar Engeland gaat, zie je, de laatste minuten voordat je bij Calais onder het Kanaal verdwijnt, steeds meer hekken verschijnen. En dan hebben we …

‘Er kijken nog altijd miljoenen mensen naar de BBC’ (Lessen uit Manchester, aflevering 1) Lees verder »

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even …

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt) Lees verder »

Matthijs gaat naar de zaterdagavond. Dat is natuurlijk het einde van VPRO’s Mondo.

Fascinerend voorpaginanieuws en headliners voor alle talkshows: Matthijs van Nieuwkerk stopt na 15 jaar met DWDD. Natuurlijk een ramp van nationale omvang. De boekensector roept het einde van de wereld uit, bandjes kunnen niet meer doorbreken en de opvolger van De Correspondent kan nooit meer in zes minuten zijn crowdfundingdoel halen. Een instituut verdwijnt, en …

Matthijs gaat naar de zaterdagavond. Dat is natuurlijk het einde van VPRO’s Mondo. Lees verder »

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.

Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu: …

Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager. Lees verder »

De ZZP’er is de schuld van alles. Nu ook van de ondergang van de regionale kunstjournalistiek.

In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van …

De ZZP’er is de schuld van alles. Nu ook van de ondergang van de regionale kunstjournalistiek. Lees verder »

Waarmee kan ik je helpen?
Holler Box