-
VPRO’s Mondo was gisteren een lichtend voorbeeld voor alle kunsttelevisie (hint: regel ontregeling!)
Kunstenaars moeten niet praten, maar doen. Tenzij hun kunst praten is, natuurlijk. Al zijn acteurs die praten over hun vak vaak ook weer onuitstaanbaar. Kunnen ze niets aan doen, ze zijn niet opgeleid of in de wieg gelegd voor een bestaan als mediapersoonlijkheid. Het zorgt er wel voor dat kunstprogramma’s op tv vaak een uitdaging…
-
NPO brengt een debat over een debat. Laat dat eens goed tot je doordringen.
Ik heb me lang op het standje ‘eerst luisteren, dan praten’ gezet, als het ging om de manier waarop wij allemaal omgaan met de etterende zweer van het racisme in Nederland. Er is zoveel wat we niet van elkaar weten, en er is vooral zoveel dat ik van mijn Zwarte medemens niet kan weten, omdat…
-
Podcast in tijden van Corona (10) – ‘Rutte’s handen zouden in een doosje moeten’ (Het Geheime Wapen van Hilversum spreekt)
Machteld Kooij ziet iedere avond bij het journaal of de grote talkshows zeker drie of vier mensen langskomen die ze getraind heeft. Ze noemt zichzelf Het Geheime Wapen van Hilversum en nu is er ook nog een boek: Het Monster met de Gouden Ogen. We hebben daar allemaal wel eens mee te maken: podiumvrees. En…
-
Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld.
‘Alsof je na een toneelvoorstelling of een concert vraagt welke stoelen ze in de zaal hadden.’ Volgens Gerrit Heijkoop is het niet interessant te weten welke software je kunt gebruiken om online kennis te kunnen delen, of videochats te organiseren. ‘Je kunt naar Facebook, naar YouTube, en dan zijn er ook nog allerlei programma’s. Als…
-
‘Er kijken nog altijd miljoenen mensen naar de BBC’ (Lessen uit Manchester, aflevering 1)
Van reizen word je een beter mens. Dat vindt iedereen, en het is een geweldige gunst om te mogen reizen. Een voorrecht om het te kunnen. Als je met de trein naar Engeland gaat, zie je, de laatste minuten voordat je bij Calais onder het Kanaal verdwijnt, steeds meer hekken verschijnen. En dan hebben we…
-
Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)
Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem? Daarom nu maar even…
-
Matthijs gaat naar de zaterdagavond. Dat is natuurlijk het einde van VPRO’s Mondo.
Fascinerend voorpaginanieuws en headliners voor alle talkshows: Matthijs van Nieuwkerk stopt na 15 jaar met DWDD. Natuurlijk een ramp van nationale omvang. De boekensector roept het einde van de wereld uit, bandjes kunnen niet meer doorbreken en de opvolger van De Correspondent kan nooit meer in zes minuten zijn crowdfundingdoel halen. Een instituut verdwijnt, en…
-
Songfestival-gate update: vergoeding voor spektakelorkest nóg lager.
Wie musicus wil zijn moet bloeden. Eerder meldden we al dat het hoogtepunt van de Nederlandse editie van het Eurovisie Songfestival gebracht zou gaan worden door beroepsmusici en conservatoriumstudenten die daarvoor 100 euro per dag zouden ontvangen. Schandalig weinig, wanneer je weet dat er toch volledige dagen gewerkt zou gaan worden, acht dagen lang. Welnu:…
-
De ZZP’er is de schuld van alles. Nu ook van de ondergang van de regionale kunstjournalistiek.
In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van…
-
Waarom VPRO Mondo een programma is om te koesteren
In de jaren negentig van de vorige eeuw was de BBC 2 voor mij een reden om thuis te blijven. Het ging dan even niet om de afleveringen van Star Trek die ze bleven uitzenden, terwijl de Nederlandse tv elke vorm van verbeelding probeerde buiten te sluiten. Nee, het had te maken met The Late…