De oude media sterven langzaam. Sommige zijn al dood, maar hebben dat bericht nog niet doorgekregen, andere strompelen zwetend van noodoplossing naar noodoplossing. Krantenredacties denken dat ze nog massaal gelezen worden maar laten zich door de eigen oplagecijfers zand in de ogen strooien.
Ondertussen speelt zich een revolutie af, waarvan de uitkomst nog ongewis is. Het oude is afgebroken, de guillotiines draaien overuren, maar de nieuwe wereld laat nog even op zich wachten. In deze anarchistische fase is er volop ruimte voor nieuwe initiatieven, waarvan de een succesvoller zal blijken dan de ander. Opportunisten en idealisten strijden om de macht.
Ik ben met een aantal journalistieke kunstspecialisten al een tijdje bezig met iets nieuws. Een idealistisch plan dat met het nodige opportunisme steeds meer kans van slagen krijgt. We maken de journalistiek los van de oude media en stellen onze specialistische kennis ter beschikking aan de nieuwe media. Deels gratis, omdat nieuws nu eenmaal gratis is, deels betaald, omdat kennis en deskundigheid nu eenmaal geld kosten. Het innovatieve verdienmodel heeft de aandacht getrokken van Innovatiemotor Syntens en de eerste barterovereenkomsten zitten in de pen. Als de aanvragen zo gaan als ze gaan, de deals zo lopen als ze lopen, kunnen we met het nieuwe seizoen live gaan. Dan is Nederland een professionele kunstbrede hub rijker, een plek voor professionele duiding op kunstgebioed en voor discussie tussen kunstliefhebbers, -makers en deskundigen. Volledig 2.0, en klaar voor 3.0, whatever dat mag gaan inhouden.
Tot die tijd draaien we proef op Twitter en Posterous . Volg ons.