Keesen kent Tsjechovs geheim{mosimage}
Arnhem (GPD) _ Je zult maar actrice
zijn. Iedereen kijkt altijd naar je. Je bent wat je speelt en je
speelt wat je bent. En voor je het weet speel je geen dochters en
jonge geliefdes meer, maar val je in het peilloos diepe gat dat
‘moeder’ heet. Maar erger dan actrice zijn, is het om kind van een
actrice te zijn. Dan is dat wrak je moeder. Tsjechov, de iets meer
dan 100 jaar dode Russische toneelschrijver, schreef er een prachtig
stuk over: Een Meeuw. In dat stuk zegt een zoon over zijn acterende
moeder: ,,Ik ben al vijfentwintig en herinner haar er voortdurend aan
dat ze niet jong meer is.” Zo’n zin. Daarvoor ga je dus naar het
theater.
Zeker nu. Want regisseur Willibrord
Keesen krijgt met een groep rijpe en groene acteurs voor elkaar wat
alweer heel lang in Nederland niet is gelukt: Tjechov’s meesterwerk
Een Meeuw brengen alsof de inkt nog nat is. Het gaat nu op een
tournee die voorbij is voor je het weet. Wees er dus snel bij.
Willibrord Keesen kent het geheim van
Tsjechov. Hij toonde dat een jaar of 17 geleden aan, toen hij het
grote, trage en hondsmoeilijke Drie Zusters bracht in een versie met
drie echte zusjes in de titelrol. Monique, Ingrid en Nanette Kuijpers
speelden de sterren van de hemel en maakten de voorstelling tot één
van de grote toneellegendes die Nederland rijk is. En wat is dat
geheim? Feitelijk simpel: de menselijke maat. Tsjechov schreef –
eigenlijk tot nu toe als enige – menselijke karakters, die zo
gruwelijk herkenbaar, meelijwekkend en hartverscheurend komisch zijn
dat menig acteur zich in die herkenbaarheid verslikt. Om Tsjechovs
personages werkelijk tot leven te brengen is het dus niet genoeg om
ze alleen maar te zijn, of alleen maar de teksten te zeggen. Acteurs
die dat doen maken van Tsjechov de saaie oude mopperkont waar veel
mensen hem voor aanzien. Acteurs die er met hun regisseur echter in
slagen om hun personage net een tikje groter te maken dan de
werkelijkheid hebben de sleutel in handen. Monique Kuijpers geeft
daar een prachtig staaltje van. Sterker nog: in Een Meeuw geeft de
actrice met dat markante uiterlijk een hele generatie toneelmakers
acteerles.
Halverwege het stuk gaat ze los. Ze
speelt de ouder wordende actrice die niet anders kan dan poseren zo
grotesk, dat de pogingen van die vrouw om haar sneue schrijver (een
prachtige rol van Bram Coopmans) bij zich te houden van een bijna
transgalactische hartverscheurendheid worden. Die scène alleen
is al een omweg waard. En dan hebben we dus nog niet de anderen
genoemd. De oude garde van Keesen&Co speelt zoals verwacht
perfect, maar de grootste verrassingen zitten bij de jonge garde. Een
speciale vermelding is er voor Mariana Aparico Torres die aan het
tragisch ontbeantwoord verliefde drankorgel Masja allure meegeeft.
Maar absolute held is Joeri Vos, de acteur die eerder opviel als
schrijver (en speler) van De Sjoerd Vollebregt Show. Hij geeft de
gekewelde acteurszoon Kostja de uitstraling mee van een grungeheld,
een hemelbestormer die er halverwege de trap naar boven achterkomt
dat hij bovenaan die trap de wereld zal vinden waarvoor hij vluchtte.
De conclusie die hij daaruit trekt geeft deze Meeuw opnieuw het
keelsnoerende slot dat deze prachtkomedie verdient.
Een Meeuw door Keesen&Co. Gezien: 9
februari 2008 in Arnhem. Tournee t/m 5 april. Inlichtingen:
www.keesen-co.nl
Speellijst:
do
14 febr Schouwburg Ogterop Meppel ; za 16 febr LUX Nijmegen; di
19 febr De Vest Alkmaar; wo 20 febr Toneelschuur Haarlem; do 21
febr Toneelschuur Haarlem; vr 22 febr Verkadefabriek Den Bosch;
za 23 febr Verkadefabriek Den Bosch; di 26 febr Junushoff
Wageningen; wo 27 febr De NWE Vorst Tilburg; do 28 febr Laktheater
Leiden; vr 29 febr Theater de Gruitpoort Doetinchem; za 1 maart
Schouwburg Amstelveen; ma 3 t/m zo 9 mrt [Frascati] in de Brakke
Grond Amsterdam; di 11 t/m za 15 mrt Theater Kikker Utrecht; wo 19
mrt De Harmonie Leeuwarden; do 20 mrt Schouwburg Deventer; vr 21
mrt Plaza Futura Eindhoven; za 22 mrt De Verbeelding Purmerend;
di 25 mrt Stadsschouwburg Groningen; do 27 mrt Chasse Breda; vr
28 mrt Cultura Ede; za 29 mrt Theater a/h Spui Den Haag; wo 2
april Stadsgehoorzaal Kampen; do 3 apr Schouwburg Arnhem; vr 4
apr Schouwburg Arnhem; za 5 apr Theater De Lieve Vrouw
Amersfoort.