Opening TF1 2008: Jonge Blote Borsten en Subsidiehumor


Amsterdam _ Van Raoul Heertje mag het kleine landje dat de Nederlandse theaterwereld is, de grenzen wel eens openzetten. De man met de gouden timing, die hard hoopte op een paar pijnlijke stiltes, kreeg bij de opening van Theaterfestival TF1 de lachers op zijn hand. Veel lachers ook, want het was druk. Het was zelfs nog nooit zo druk geweest bij de opening van dit jaarlijkse feestje voor jury’s, bobo’s, journalisten en die enkele theatermaker. We waren er alle vierhonderd, omdat het theater in last is en Els Swaab, de voorzitter van de Raad voor Cultuur, ook zou komen.

Ze kwam en hield een redelijk saai, maar toch wel helder betoog over waarom ze nog steeds achter het eerste raadsadvies stond, waarin een nieuw systeem van subsidie werd aangekondigd, dat 26 miljoen extra zou gaan kosten. Zullie van de Raad waren er vervolgens ingeluisd, zo maakte ze duidelijk, toen Plasterk opeens niet van dat geld gehoord zei te hebben. Beetje dom, dat, natuurlijk. Je moet een politicus van de nieuwe generatie van Haagse cultuurpragmatisten pas vertrouwen wanneer je hun toezegging zwart op wit, op de voorpagina van de Telegraaf gepubliceerd en ondertekend door Beatrix herself als bewijsmateriaal kunt overleggen. En dat kon Swaab ook nu niet. Blijven we dus zitten met het uitgeklede advies dat veel geld naar de Randstad, geen geld naar Utrecht en iets naar de regio laat stromen. Plus dan een luizige paar miljoen die als doekje voor het ergste bloeden in de verste uithoek van het land wordt toegezegd.

Slachthuis

Dus moet het theater het van zijn eigen creativiteit hebben om nieuw publiek binnen te halen, zoals Raoul Heertje treffend opmerkte. Qua pr zal dat dit jaar best lukken. TF heeft op de eerste dag al een flink aantal jonge meisjesborsten in  de aanbieding en het programma belooft nog meer. Twee paar van  die borsten hangen overigens aan een vrouwelijke jezus-aan-het- kruis (Tourniquet en Kamp Jezus). Een nieuwtje van de jury die dit jaar  een curieus allegaartje van rijp en groen locatietheater bij elkaar verzamelde.

Gisteren was de aftrap met Abattoir Fermé (Slachthuis Gesloten) in Bellevue. Daartoe moesten we  eerst langs borstenpaar 1 dat stond te flyeren voor de Fringe-voorstelling ‘Modelleren met Modellen’. Binnen zat Borstenpaar 2 in bad, terwijl Naakte Man 1 een groot ding in het rond bewoog en Naakte Man 2 wijn inschonk. De voorstelling Tourniquet waar dit vlees in optreedt is de Vlaams katholieke gothic visie op draaideurcriminaliteit van het soort waar België een patent op lijkt te hebben. Jawel, na drie kwartier dreigend rondlopen, broek aan, broek uit en veel drinken, snuffmovies en nazivlagvertoon viel mijn kwartje: DUTROUX! En die affaire met al die politici die lid zouden zijn van satanistische broederschapjes waar ze jonge meisjes verkrachten en vermoorden. En de Bende van Nivelles. Toen het kwartje eenmaal rustig op de grond lag kwam de Limburgse Bouwfraude ook nog langs (stenen stapelen) en werd het meisje met haar blote borsten gekruisigd (Jaaaa MADONNA!!), maar toen was ik inhoudelijk al afgehaakt. Een collega wilde nog naar het nagesprek, om erachter te komen wat de regie met deze puberale onzin had bedoeld, maar ik besloot naar huis te gaan met mijn eigen interpretatie. En met het idee dat Vlamingen soms heel charmant kunnen zijn als ze hun gebrek aan relativeringsvermogen etaleren, maar dat drie kwartier dan wel een soort van maximum is. En niet anderhalf uur.

Nu goed. Zaterdag een nieuwe kans. In het programmaboekje van TF1 staat borstenpaar 3 aangekondigd: ‘Haar leven, haar doden’ van de Veenfabriek. In de V&D in Leiden. We zijn benieuwd.

Blij mee? Doe me een donatie!
Become a patron at Patreon!

Wil je hulp bij het schrijven, of gewoon een keer advies over je project? Stuur me een mailtje.

,