Eric de Vroedt over Mightysociety



Eric de Vroedt blaast engagement nieuw leven in




Eric de Vroedt blaast engagement nieuw
leven in

Frisse politiek in het theater

Zijn ster rijst snel. Regisseur en
schrijver Eric de Vroedt kwam een paar jaar geleden met de
voorstelling 'MightySociety'. Dit stuk over populisme en politiek
bleek het eerste deel van een 10-delige serie. Nu, halverwege die
serie die zelfs langs hotelkamers voerde, valt hij al in de prijzen
en lonkt de grote schouwburgzaal.


Amsterdam (GPD) _ De komst van de
mobiele telefoon-met-oortje biedt nieuwe mogelijkheden voor acteurs.
Els Ingeborg Smits laat zien dat je een prachtige monoloog kunt
houden, terwijl ze doelloos in de rondte stapt en voor de gemiddelde
toehoorder wartaal uitslaat. Herkenbaar: zo zien mobiele bellers in
het wild eruit. Een mooi beeld in Mighty Society 4, de succesvolle
politieke toneelthriller van Eric De Vroedt, en deel vier van een
serie actuele theaterstukken die uiteindelijk 10 afleveringen zal
tellen.

De Vroedt brengt met zijn werk de
politieke actualiteit het theater in. Sinds het propagandatoneel uit
de jaren zeventig van de vorige eeuw is dat helemaal uit de mode
geraakt. Jammer, volgens De Vroedt, en onterecht: ,,Een politiek
debat is vaak veel spannender dan wat er in het theater is te zien”,
zegt hij. ,,Op zo'n debat-avond in De Balie maak je conflicten mee
die zo uit Shakespeare zouden kunnen komen. Dat zie je niet meer op
het toneel. Zelfs na 11 september 2001 bleef het theater nog steeds
heel erg in zichzelf gekeerd en traag van reageren.”

Je kunt dus wel degelijk humor brengen
met een serieuze boodschap, vindt De Vroedt. In MightySociety4
spelen Hein van der Heijden, Bram Coopmans en Els Ingeborg Smits
schitterend komedie, terwijl het onderwerp nu eens niet
liefde&relaties is, maar globalisering, outsourcing in India en
milieuvervuiling. Nota bene nog met discussie toe. En dat het publiek
het dan ook nog eens leuk vindt.

Helemaal uit het niets komt de
35-jarige De Vroedt niet. Op bescheiden schaal boekte hij al
successen als schrijver en regisseur van een paar geslaagde
voorstellingen van Toneelgroep Monk. Na successen als Rhodos en
Couleur Locale, een voorstelling waarmee Monk een mooie satire bracht
op het ecotoerisme, verliet De Vroedt het gezelschap. Het werken bij
Monk werd hem te benauwend, vertelt hij: ,,We kwamen van de Arnhemse
toneelschool en die was heel streng. In Arnhem lag er op bijna alles
een taboe. Dat merk je nog steeds aan al die groepen die daar vandaan
komen: Alaska, Dood Paard, Barre Land, Hotel Modern. Het was op die
school een plicht om een collectief te vormen. Je móest zelf
maken, je mocht niet naar de grote zaal, je mocht niet alleen maar
acteren. Die hele generatie acteurs lijkt soms een beetje
gehersenspoeld. Bij Monk
botste dat met mijn eigen ontwikkeling. Ik schreef heel veel, en ik
ging die eigen teksten ook regisseren. Dat mocht eigenlijk al niet,
omdat ik een soort artistiek leider werd. Ideologisch kon de rest van
de groep dat niet aan.”

Jammer voor hen, verklaart De Vroedt
nu: ,,In mijn stukken en dankzij mijn regie had Monk eindelijk succes
en de acteurs gingen er ook steeds beter van acteren. Maar dan
waren ze dus 'alleen maar acteurs'.”

De Vroedt maakt sinds zijn vertrek
furore met zijn theaterproject Mighty Society. Het begon met een
voorstelling over mannetjesmakers in de politiek, en ging via een
tweeluik over zelfmoordterreur dat simultaan in het theater en in een
echte hotelkamer speelde, naar MightySociety deel 4. Dat stuk valt nu
in de prijzen. althans: er zijn nominaties voor acteurs Hein van der
Heijden en Bram Coopmans en het stuk werd geselecteerd om als één
van de tien beste voorstellingen van het afgelopen seizoen mee te
doen aan het landelijke theaterfestival TF1 in september. De
bescheiden tournee die in dit najaar volgt, is een voorbode van meer.
MightySociety5, over twintigers en hun worsteling met de leegheid van
de welvaart gaat al op een grote toernee. Bovendien heeft Toneelgroep
Amsterdam zich gemeld: Eric de Vroedt krijgt van het gezelschap de
kans om zich verder te professionaliseren: het pluche van de grote
schouwburgen lonkt.

Maar eerst is daar nog De Parade, want
De Vroedt maakt ook voorstellingen voor dit reizende zomerfestival.
Dit jaar was dat de Sjoerd Vollebregt Show, waarin een bizar verhaal
over de topman van Stork werd gecombineerd met een doldwaze
aflevering van The Office. Het was een van de meest onverwachte hits
van het festival, waarin doorgaans drank en decibellen het winnen van
de inhoud.

,,Ik keek ooit heel erg neer op De
Parade, zoals veel acteurs van mijn generatie. Voor mij was het dat
zomerse roséfestival waar iedereen alleen maar kwam om te
zuipen en te feesten. Maar dat valt dus enorm mee. Er kwam enorm veel
publiek op ons af. Je voelt je als theatermaker dus een stuk minder
overbodig dan wanneer je voor 20 man in bijvoorbeeld Zwolle staat. En
de mensen vonden het ook echt leuk. Juist dat zogenaamd platte
Parade-publiek bleek heel erg bereid om in het verhaal mee te gaan.
Ook al zijn er natuurlijk incidenten: op een dag klom er iemand onder
de tribune om te plassen en een andere keer rende iemand naar buiten
om te gaan kotsen en daarna weer terug de zaal in te komen. Dat kan
allemaal op de Parade. Dat iedereen daar zo open staat voor nieuwe
dingen maakt mij heel erg hoopvol over de kracht die theater heeft.
Als mensen er bij toeval in terecht komen gaan ze er wel degelijk in
mee en zijn ze helemaal niet zo consumptief en plat als theatermakers
vaak denken.”

'Fris' is een woord dat opkomt bij het
praten met De Vroedt. Zijn ideeën zijn fris, maar ook zijn
plannen. Het MightySociety-project is er een voorbeeld van: ,,Je moet
dat niet zien als mijn eigen '10 Geboden', integendeel. Ik zocht na
mijn vertrek bij Monk iets om mijn werk onder te vatten, zonder
direct weer in een gezelschap vast te raken. Van Mighty Society ben
ik de enige constante factor. Iedere voorstelling is tot nu toe met
andere mensen gemaakt en de vorm verschilde ook, al is de 'sideshow',
het randprogramma met publieksdiscussies, een terugkerend ding. Maar
verder wil ik me net vastleggen.” Hij lacht en zegt met lichte spot
in zijn stem: ,,Alleen het merk ligt vast. Voor de rest is alles en
iedereen inwisselbaar. Uiteindelijk is dat best wel een
geglobaliseerd, neoliberaal concept.”

Misschien maar eens een voorstelling
over maken. De Vroedt kan dat.

MightySociety4 is nog te zien in
Theaterfestival Brussel, 29 augustus; Theaterfestival TF Amsterdam,
1, 2 september; Toneelschuur Haarlem, 21, 22 september; Theater
Kikker Utrecht 25, 26, 27 september; Frascati Amsterdam 4, 5, 6 oktober.

MightySociety5 gaat begin 2008 in
première en is daarna in een groot aantal theaters in Nederland
te zien. Meer inlchtingen: www.mightysociety.nl

Toneelgroep Amsterdam brengt A
Streetcar named Desire in een regie van De Vroedt in mei 2008.

Blij mee? Doe me een donatie!
Become a patron at Patreon!

Wil je hulp bij het schrijven, of gewoon een keer advies over je project? Stuur me een mailtje.

, ,