instagram

Holland Festival 2007

Bescheiden stijging subsidie levert kapitalen op.

{mosimage}Amsterdam (GPD)_Een kaartje voor de openingsvoorstelling op 29 mei kost 145 euro. U leest het goed. Dat is een prijs die in Nederland uitsluitend wordt betaald voor mega-artiesten als Madonna, een logeplaats bij The Rolling Stones of een Vip- arrangement bij internationale kaskrakers als Blue Man Group, Cavalia of Cirque du Soleil. Maar toch niet voor de opening van het zwaar gesubsidieerde Holland Festival? Gaat de subsidie weer naar een speelplek voor de rijken?

Zo mag u erover denken, maar dan vergeet u drie belangrijke dingen:


die opera-opvoering waarvan de duurste 1e Rang-kaarten 145 euro kosten, is de allergrootste, allermooiste en allerbeste opera-opvoering die in zeker dertig jaar in de wereld te zien is geweest. Leos Janaceks legendarische opera 'Uit een Dodenhuis' wordt 1: gedirigeerd door de allergrootste dirigent die we in de wereld kennen: Pierre Boulez; 2: geregisseerd door de beste regisseur van zijn genre: Patrice Chéreau, en 3: vormgegeven door de maker van de mooiste toneelbeelden ooit: Richard Peduzzi. De glans van Madonna, Blue Man Group, Stones en de rest van al die internationale topacts verbleekt bij zoveel schittering, zelfs voor degenen die iedere opera ná Verdi afdoen als modernistisch gekras. 145 euro is een koopje, om over die 12 euro voor de goedkoopste plaatsen maar te zwijgen.

En dan hebben we het dus alleen nog maar over de openingsvoorstelling gehad. De rest van het programma van het Holland Festival doet nauwelijks onder voor die grootse opening: de legendarische Wooster Group, al sinds diep in de jaren zestig van de twintigste eeuw verantwoordelijk voor een constante stroom vernieuwingen van het theater in de VS en daarbuiten, brengt Hamlet. Het Wiener Burgtheater komt zomaar langs. Jan Lauwers' Needcompany kon een dag vrijmaken. Ons eigen Koninklijk Concertgebouworkest pakt uit met een paar specials. Philip Glass is te zien en te horen. Brian Wilson komt. Dans van wereldklasse door Akram Khan of het Nederlands Dans Theater.

Het Holland Festival 2007 is op zijn zestigste editie bijna uitgegroeid tot wat in culinaire kringen een driesterrentent heet: je zegt er afspraken voor af, stapt in auto, trein of vliegtuig om je te laten verwennen op een manier die elders niet te krijgen is.

Waar komt dat succes vandaan, in aanmerking genomen dat nog maar een jaar of zeven geleden het festival met opheffing werd bedreigd? Jacques van Veen, sinds het midden van de jaren negentig zakelijk directeur van het festival, vertelt dat het grotendeels een kwestie van geld is. ,,We hebben niet alleen aanzienlijk meer subsidie dan in het rampjaar 2001, we zorgen ook voor een realistischer prijsstelling van de kaartjes. Tot een jaar of zes, zeven geleden vonden we dat de prijzen niet hoger mochten zijn dan gebruikelijk was in de zalen waar de voorstellingen plaatsvonden. Dan zit je op een maximum van rond de 30 euro. Maar inmiddels vinden we dat je voor de grote internationale artiesten ook mag betalen wat ze elders waard zijn. De zalen zitten er niet minder vol om. We halen al een paar jaar een bezettingsgraad van 80 tot 85 procent.”

Dankzij de hogere opbrengsten van de kaartverkoop heeft het Holland Festival meer inkomsten, maar belangrijker nog is de overheidssubsidie, die in de laatste jaren meer dan verdubbeld is. Het Holland Festival ontvangt nu, naast incidentele steun van bedrijven, ruim 5,8 miljoen euro aan subsidie. Nog altijd een schijntje in vergelijking met grote festivals om ons heen als die in Edinburgh of Wenen, maar je speelt wel ineens in een hogere klasse mee. Van Veen: ,,Vroeger zaten we toch met wat kleinere namen en soms ook mindere kwaliteit. Inmiddels bereiken we een niveau dat meer past bij een festival van wereldniveau.”

Door duurder te kunnen inkopen komt opeens een andere markt in beeld. Het Holland Festival hobbelt nu niet achter de internationale elite aan, maar speelt er een bescheiden hoofdrol in. Dat is goed voor het ego van de directie en het eergevoel van het publiek. En dat werkt weer positief op de goedgevigheid van sponsors. Meer subsidie genereert zo vanzelf nog meer geld, zoals een oude wet zegt. Daar wordt de toeschouwer uiteindelijk alleen maar beter van.

Meer schrijfhulp?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Scroll Up