instagram

Jacob Derwig (1997)

Grote mensen zijn corrupt

Toneelgroep De Trust zoekt inspiratie en vers bloed. Regisseur Theu Boermans gaat in Hamlet de confrontatie aan met een nieuwe generatie toneelmakers. Jacob Derwig speelt Shakespeares koningszoon die niet kan kiezen tussen opstand of gedwee meegaan.

Amsterdam – Jacob Derwig ziet eruit of hij nachten niet heeft geslapen. Een zucht: ,,Het is ook een onwaarschijnlijk zware klus. Deze laatste weken is de hele zaak op scherp gezet. Hamlet moet een personage worden, dat buiten mezelf ligt. Dus moet ik me overgeven aan de ideeën van de regisseur. Als je gewend bent om ideeën steeds ter discusie te stellen, is dat flink lastig."

Hamlet, Prins van Denemarken, dat vanaf dinsdag gespeeld wordt door de Trust, is het bekendste stuk van William Shakespeare. Een jonge prins ziet toe hoe zijn moeder nog geen maand na de moord op zijn vader hertrouwt met diens moordenaar, zijn oom. Hij schreeuwt om wraak, maar is niet tot handelen in staat: 'to be or not to be'. De al dan niet gespeelde waanzin die van die twijfel het gevolg is, maakt de rol tot één van de zwaarste én mooiste uit het wereldrepertoire.

Volgens regisseur Theu Boermans is de kern van deze voorstelling bij De Trust een generatieconflict: ,,Hamlet gaat over iemand die volwassen moet worden. Hij moet de regels van het spel leren kennen. Hij moet leren zich te corrumperen."

In Hamlet zoekt Boermans, zelf van een inmiddels gevestigde theatergeneratie, de confrontatie met jonge toneelmakers. Tegenover de vaste Trustacteurs staan, naast Jacob Derwig, veel jongere acteurs, vaak stagiaires van toneelscholen. Boermans: ,,De Trust dreigde te verstarren. Er moest nieuw bloed komen, jonge acteurs die lastige vragen stellen en onze vaste gewoontes niet voor lief nemen. In Hamlet ligt die thematiek voor het oprapen."

{mospagebreak}Jacob Derwig, die naast de Trust deel uitmaakt van 't Barre Land, het collectief dat dit jaar met Goethe's Tasso werd geselecteerd voor Het Theaterfestival, schrikt niet terug voor kritiek op zijn leermeester en regisseur: ,,Toen ik hier binnenkwam werd er nauwelijks meer gepraat, terwijl dat toch het handelsmerk was van de Trust. De acteurs werken al jaren met elkaar, dus ze weten precies wat ze aan elkaar hebben. Ik verzet me daartegen."

Derwig hoopte dat zijn ervaring bij 't Barre Land verfrissend zou zijn voor het gezelschap: ,,Bij 't Barre Land praten we maanden over het stuk en wat we ermee willen. Dat gaat door tot zelfs tijdens de voorstellingen. We zijn daar onze eigen regisseur en dramaturg." Regisseur Boermans kreeg de lastige vragen waar hij op hoopte. Derwig: ,,Hij moest me maar eens uitleggen wat hij nou met dat stuk wilde." Uiteindelijk bleek Hamlet zo'n allesverslindende rol, dat hij dat gesprek niet meer kon blijven voeren: ,,Op een gegeven moment moet je doen wat de regisseur zegt. Maar Theu Boermans laat mij nu kanten van die rol voelen, die ik zelf niet zo snel gezien had."

De Trust is voor Derwig, ondanks zijn opstandigheid, een vitaal onderdeel van zijn carrière, die bestaat uit leren en nog eens leren: ,,Als je alleen je eigen ideeën volgt, kan het gebeuren dat je de lat op een te gemakkelijke hoogte laat liggen, in plaats van tot het uiterste te gaan. Bij een ongeleid collectief als 't Barre Land is het mogelijk dat we in ons eigen potje blijven roeren. Wij hebben er nog lang geen last van, maar ik zie het wel bij andere collectieven gebeuren." Boermans: ,,Hoe groter je talent als acteur, hoe meer risico je loopt, dat je verzandt in voorspelbaarheid. Ik zie veel grote talenten die lui geworden zijn."

{mospagebreak}Soms is het bij een groot gezelschap als De Trust moeilijk om je idealen over eerlijk, integer en oprecht theater maken te handhaven. Hoezeer Derwig zich ook verbonden voelt met het gezelschap, aan sommige dingen kan hij maar moeilijk wennen. Collega-acteurs die reclamespots doen, grote interviews met lastige kranten, een stunt in de Amsterdamse grachten met een lijk op een rondvaartboot. Voor Derwig hoeft dat spel niet zo nodig.

Het zijn de lastige dingen die horen bij een volwassen gezelschap. Spelregels? Boermans lacht dunnetjes: ,,Het afgelopen jaar hebben we een paar minder geslaagde producties gehad. Daar zijn we zelf ook niet tevreden over. Voor de Trust is het belangrijk dat deze voorstelling op alle fronten slaagt. Zowel inhoudelijk als financieel. Wij hebben hier een compleet theater draaiende te houden. Principes zijn prachtig, maar moeilijk te handhaven als je iedere maand de hypotheek moet opbrengen."

Meer schrijfhulp?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Scroll Up