instagram

Lifestyle – Victoria

Zappen zonder zapper

Voorstelling: Lifestyle!, door Victoria. Regie: Paul Carpentier.
Met o.a.: Tamar van den Dop en Mohamed Benaouisse. Gezien: 4-11, Brakke
Grond, Amsterdam. Tournee t/m 9-1-99.

****

Door Wijbrand Schaap

Amsterdam – Tamar van den Dop kan zo aan een solocarrière  beginnen. Het mysterieuze meisje uit de NCRV-serie Zwarte Sneeuw blijkt een onverwacht talent voor cabaret te hebben. En ze kan ook een  perfecte Sarah Vaughn-imitatie weggeven, terwijl ze een postelastiek als contrabas gebruikt. Het is allemaal te zien in Lifestyle!, het nieuwste product van Victoria uit Gent.

Victoria is dé trendsetter van de jaren negentig. Als er één groep
in is geslaagd om elitaire kunst open te breken dan zijn zij het wel. Victoria schreef met Moeder en Kind, maar vooral Bernadetje, geschiedenis. Stukken zonder verhaal, die met een bombardement aan beelden, muziek van House tot Saint Saens en een totale vrijheid in acteren precies bieden wat een publiek dat normaalgesproken in  slaap valt, wakker houdt.

Dat Victoria geschiedenis heeft geschreven, bewijst het grote aantal navolgers. Iedereen die een kruimel wil van de 25 jongeren- miljoenen van Van der Ploeg gebruikt nu vj’s en dj’s, improviseert en lustig op los en maakt zich niet druk om het verhaal. Het levert lang niet altijd kwaliteit op en soms jagen ze jongeren zelfs weg omdat MTV meer spektakel biedt voor minder geld. Met Lifestyle zal dat niet  gebeuren, al is de voorstelling minder mooi dan Bernadetje.

Lifestyle gaat over nu. We amuseren ons dood en hebben zoveel vrijheid dat je d’r bloedagressief van wordt. De spelers soleren erop los, want dat zijn de nineties: ‘wij ijdeltuiten hebben schijt aan groepsprocessen’. Dus gunnen ze elkaar geen ruimte. Daardoor is er geen rust om de soms prachtige juweeltjes in Lifestyle te genieten. Idiote solo’s van Tamar van den Dop, al gaat ze regelmatig te hard van stapel, maar vooral van Ianka Fleerackers. Dit Vlaamse heksje zorgt voor de huiveringwekkendste momenten, zeker als ze een tienerdochter  speelt in dialoog met haar incestueuze vader.

Lifestyle gaat het redden, ook al valt er van alles op aan te merken. De vormgeving klopt, het swingt en de spelers overtuigen voldoende. Maar vooral: voor Lifestyle gelden andere wetten: de wetten van de popmuziek, niet van het gevestigde theater. Het zijn nieuwe wetten, voor het theater bewerkt door Victoria.


Scroll Up