-
Bij Susanne Kennedy’s Angela heb je het als toeschouwer voor het zeggen. #hf23
In Angela (A Strange Loop) van Susanne Kennedy gebeurt niet veel. Dat is niet erg, er is wel meer kunst waarin weinig gebeurt. Beckett was er bijvoorbeeld een meester in. Net als hij in de jaren vijftig van de vorige eeuw verwarring stichtte met stukken als Waiting for Godot, raken toeschouwers en critici een beetje… …
-
Grensoverschrijding in de danswereld: uitstekend onderzoek laat olifant in de zaal buiten beschouwing
Dansen, van superamateur tot wereldklasse professioneel, gaat gepaard met grensoverschrijding, machtsmisbruik, fysieke aanslagen en seksueel wangedrag dat in stand wordt gehouden door een hardnekkige zwijgcultuur. Het langverwachte onderzoek door Marjan Olfers, ‘Schaduwdansen’, naar grensoverschrijding in de danswereld, had nog schokkender resultaten dan iedereen vooraf vreesde. De cijfers zijn inmiddels genoegzaam bekend: een meerderheid van de… …
-
Vake Poes door Lisaboa Houbrechts in het Holland Festival: op zoek naar schoonheid in een zeer duister verhaal
‘Er komen soms mensen huilend naar me toe om hun verhalen te vertellen, dingen die ze hebben meegemaakt.’ Theatermaker, auteur, regisseur Lisaboa Houbrechts heeft wat losgemaakt met Vake Poes, het theatrale familie-epos dat ze maakte bij het Vlaamse gezelschap La Geste. De heftige voorstelling, in haar lyriek passend in het oeuvre van Alain Platels Les… …
-
Wat de Raad voor Cultuur kan leren van Elon Musk
Nieuws van de Raad voor Cultuur: ‘De vier teams ontwikkelden diverse bouwstenen, die ze verder geconcretiseerd hebben. Daarnaast hebben de teams elkaars ideeën getest en verrijkt. Aan het eind van de dag presenteerden ze aan de hand van visualisaties hun bouwstenen aan leden van de raad.’ Dit citaat is, met de titel ‘Laatste bijeenkomst designteams… …
-
The Bacchae in het Holland Festival: Nietzsche, keiharde beats en prachtige operastemmen in een wild pleidooi voor queerness.
‘Eenvoud is het probleem van deze tijd. Eenvoud is labeltjes plakken. Het moet gaan om fluïditeit en verwarring.’ De Griekse operamaakster Elli Papakonstantinou, wier ster de afgelopen jaren snel is gerezen, brengt dit jaar op het Holland Festival een eigentijdse versie van de klassieke tragedie ‘Bacchanten’ van Euripides. In dat stuk uit 405 voor Christus… …
-
Neem de tijd voor De Blik van Anna
In de cultuurwereld binnen, maar ook buiten Utrecht, kun je niet om Anna van Kooij heen. Ik leerde haar al vroeg deze eeuw kennen als een altijd oplettende, maar nooit opdringerig aanwezige fotografe, die scherp kon kijken al haar geportretteerden een empathische glans gaf. Anna is al een tijd ziek, en kortgeleden wed duidelijk dat… …
-
Susan Neiman: ‘Ik zie de woke als mensen met goede bedoelingen en verwarde theorie’
‘Mensen die zich traditioneel bij links vinden horen willen geen kritiek leveren op woke omdat ze bang zijn dat ze hulp en steun bieden aan rechts, en dat willen ze zeker niet. En toch hebben ze het gevoel dat er iets mis is, iets dat niet echt links is aan het woke discours. Dat is… …
-
‘Bros’, Romeo Castellucci’s theatrale liturgie van geweld door mannen in uniform. Te zien in het Holland Festival
Een stuk of dertig mannen in Amerikaans politie-uniform op het toneel, van het soort dat we kennen van tv. Maar in de voorstelling Bros van Romeo Castellucci, in juni te zien op het Holland Festival, krijg je geen achtervolgingen en verhoren te zien, maar bruut geweld. De voorstelling gaat over de anonimiteit die een uniform… …
-
Belangenverstrengeling in de cultuursector heeft gevolgen voor mores.online. Hoe zit dat eigenlijk bij subsidies?
Dit weekend kwam Mariëtte Hamer met een stevige aanbeveling voor het meldpunt mores.online. De club waar grensoverschrijdend gedrag binnen de kunst- en mediawereld gemeld kan worden was zelf in opspraak geraakt. De voorzitter had bijvoorbeeld als partner van de bij NOS Sport in opspraak geraakte Tom Egbers niet handig gereageerd op die ophef. Het droeg… …
-
Paul Knieriem over zijn Hamlet voor Amsterdamse jongeren: ‘Hier voel je wat representatie en herkenning doet met een zaal’.
Half maart ging ik kijken bij de Hamlet van de Toneelmakerij, een voorstelling die speciaal was gemaakt in en voor Amsterdam-West. Ik had wat vragen over die voorstelling, schreef ik in de recensie, en die vragen zouden we bespreken in een podcast met Abdelkader Benali, de bewerker van de tekst, en Paul Knieriem, de regisseur.… …