Dit is de ticketregeling. We delen de officiële FAQ.


We nemen een bericht over van de site ‘Cultuurmarketing.nl’, waarbij aangevuld kan worden dat de regeling vooral ook bedoeld is om de makers, de optredende artiesten, schadeloos te stellen. Denk dus niet: ‘mijn schouwburg krijgt toch subsidie?’, want die subsidie is meestal net genoeg om de huur te betalen. Voorstellingen worden vrijwel altijd rechtstreeks bekostigd uit de kaartverkoop:

Komt-ie

Bij geannuleerde evenementen heeft de consument onder normale omstandigheden het recht op restitutie van het aankoopbedrag. De coronacrisis zorgt er echter voor dat de financiële impact voor de sector zo groot is dat instellingen failliet kunnen gaan, als voor alle reeds gekochte tickets het geld teruggestort moet worden.

Om deze reden is er een nieuwe ticketregeling opgesteld die oplossing biedt voor deze uitzonderlijke situatie. De regeling is tot stand gekomen in samenspraak met verschillende brancheorganisaties in de culturele sector, het ministerie van OCW, het ministerie van Economische Zaken en de Autoriteit Consument & Markt.

De regeling gaat morgen (donderdag 9 april) van start. In dit bericht informeren we marketeers alvast over de regeling, zodat je je goed kunt voorbereiden en kunt meedoen aan de landelijke campagne. De informatie is afkomstig van de werkgroep “Promotie Voucherregeling”.

Wat houdt de ticketregeling in?
Met de pay-off Bewaar je ticket (of Save your ticket) hanteert ieder theater, podium, festival, museum of concertzaal hetzelfde beleid met betrekking tot restitutie. Kan een evenement niet verplaatst worden naar een nieuwe datum, of kan de koper niet op de nieuwe datum, dan krijgt deze de mogelijkheid het aankoopbedrag van de ticket(s) incl. servicekosten te krijgen in de vorm van een voucher die geldig blijft bij de betreffende locatie of organisator. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan het geld terug te vragen of de ticket(s) te doneren.

De FAQ voor de toeschouwers

Waarom de ticketregeling?

Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de culturele- en sportbranche dat kaartkopers hun favoriete podium of evenement later bezoeken. Dit helpt de economische impact die ontstaan door de maatregelen omtrent het coronavirus in de culturele sector op te vangen. Hierdoor kan er weer volop gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook alle mensen achter de schermen die de evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en sportsector.

Wil je meer weten over de achtergronden, kijk dan naar dit filmpje van de NOS of dit fragment van Radar

Hoe werkt de ticketregeling?

Als een evenement, bijvoorbeeld een voorstelling, wedstrijd of concert is afgelast,  krijg je je geld – inclusief service en/of reserveringskosten – terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Hoe dat precies in zijn werk gaat, verschilt per organisatie. Als het evenement, is verzet, blijven de kaarten gewoon geldig. Kan je niet op de vervangende datum dan kan je een voucher aanvragen.

Hoe lang is mijn voucher geldig?

Tickets voor evenementen die moeten worden verplaatst als gevolg van het coronavirus

blijven geldig voor het verplaatste evenement, mits die verplaatsing plaatsvindt binnen een termijn van 13 maanden na het oorspronkelijke evenement. Als je uiteindelijk je voucher niet hebt gebruikt en de termijn is verlopen, krijg je je geld terug.

Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?

Als consument heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort is afhankelijk van of het een geannuleerd of een verplaatst evenement betreft. Indien het evenement verplaatst is, kan je geld teruggestort worden. Indien het evenement geannuleerd is, is deze termijn tot 3 maanden na de datum waarop het evenement zou plaatsvinden. Deze ticketregeling is echter niet voor niets opgezet: culturele instellingen kunnen omvallen als iedereen dat doet. Vandaar dat ook de overheid deze regeling steunt. 

Kan ik een donatie doen?

Graag zelfs! Per organisatie verschilt het hoe dat georganiseerd is. Sommige hebben een eigen fonds opgericht, andere verwijzen je direct naar de donatiemogelijkheden bij de makers. Kijk daarvoor weer op de website van de betreffende organisatie. 

Doet mijn evenement, organisator, theater of festival mee?

In principe kunnen alle Nederlandse theaters, concertzalen, organisatoren, poppodia, monumenten, musea en festivals van deze regeling gebruik maken.

Het bericht Dit is de ticketregeling. We delen de officiële FAQ. verscheen eerst op Cultuurpers.

Ditr bericht verscheen oorspronkelijk op Cultuurpers.

Blij mee? Doe me een donatie!
Become a patron at Patreon!

Wil je hulp bij het schrijven, of gewoon een keer advies over je project? Stuur me een mailtje.