Zeven seconden zijn een zee van tijd. Gebruik die.


Zeven seconden. Niet meer. Hoeveel woorden passen in zeven seconden? 31. Kijk dus niet neer op de mensen die zonder lezen je kop retweeten. Je bent zelf immers een van die mensen? 

tl;dr: maak niet alleen je eerste regels aantrekkelijk.

Vroeger was alles beter. Was je journalist, werd je leven bepaald door de eindredactie, door de hoofdredactie, maar vooral door de vormgevers. Zij tekenden de papieren pagina vol, met vakjes waarin foto’s pasten, stukken nieuws, stukken achtergrond, advertenties. Als journalist zorgde je ervoor dat je stukjes in die vakjes pasten. Deed je dat niet zelf, deed de eindredacteur dat wel.

Het ligt altijd aan jou

Het was heel makkelijk om integer te zijn, in die oude, papieren tijd. Immers: je was niet verantwoordelijk voor de kop (dat was de mysterieuze ‘koppenmaker’) en een gevoelloze eindredacteur had nou net de essentie geschrapt in haar door commercie gedreven ambitie om jouw essay van 1184 woorden in te korten tot de 346, waar net ruimte voor was op de pagina. En dat allemaal omdat die dag een grote foto van de puppy’s van de premier prominent op de pagina moest. Het lag nooit aan jou.

Op internet ligt dat anders. Op internet ligt het altijd aan jou. Zolang je tenminste niet voor een ‘ouderwets’ georganiseerde site werkt, ben je zelf verantwoordelijk voor de koppen, en is de lengte die jij bepaalt ook de lengte die online komt. Werk je wel voor een site met eindredactie is het hoe dan ook zaak het die eindredactie zo makkelijk mogelijk te maken. Vroeger was het de taak van de eindredactie jouw verhaal te verkopen aan de lezer. Nu moet je dat zelf doen. En kun je zelf bepalen hoeveel tijd je van je lezer vraagt.

Een zee van tijd

Maar hoe lang moet je tekst dan zijn? Hoe voorkom je dat jouw ideale lezers na de inmiddels legendarische 7 seconden afhaken? Want dat is het dus: 7 seconden neemt de gemiddelde internetgebruiker de tijd om een bericht van jou te lezen. Op mobiel. En mobiel is momenteel de standaard. Hoe voorkom je, erger nog, de dodelijke comment ‘TL;DR’ (Too Long, Didn’t Read)?

Zeven seconden is een zee van tijd. In die tijd heeft een gemiddelde voorbijganger uitgebreid kunnen checken of dat café waar hij langs fietst mogelijk de moeite waard is om nog een keer langs te gaan. Sterker nog: een Hollandse fietser heeft nog minder tijd nodig. Zeker als jij dat café runt in een straat vol cafés. Internet is een hele drukke straat met heel veel cafés.

Denk als filmmaker

Gebruik die zeven seconden dus. Hang de juiste verlichting op, maak een mooie gevel, zorg dat je de juiste klanten binnen hebt, en doe al die andere dingen die een toevallige passant kunnen overhalen om ooit eens een keer naar binnen gaan. Want: van al die duizenden voorbijgangers hoef je er uiteindelijk maar een paar binnen te hebben. Een paar mensen die een leuke avond hebben en erover vertellen aan hun vrienden.

Als je de vrijheid hebt om de kop te maken: gebruik die. Maak duidelijk wat je in je verhaal gaat bieden. Zorg dat de eerste zeven seconden de moeite waard zijn, en breng elke tien seconden een nieuwe attractie aan. Denk als filmmaker, denk als boekschrijver: help je lezer vooruit, zorg voor een cliffhangertje voor elke commercial break. Dan kun je moeiteloos voorbij de 1500 woorden gaan.

Ideaal recept

En weet vooral wat mensen van je verwachten. Schrijf je voor een kooksite, besef dat mensen vooral voor de recepten komen. Ze willen alleen lange verhalen van je lezen als die of een hoge vermaakswaarde hebben of essentiële informatie geven. Schrijf je voor een specialistische site over moeilijke kunst, zorg dan dat je de vaste, hoog ingevoerde bezoekers van de site iets biedt wat ze nog niet weten en schrijf het zo op dat ze dat ook willen weten.

Kijk niet neer op de gebruiker die zeven seconden bij een verhaal blijft hangen, want die gebruiker ben je zelf ook. Jij bepaalt mede dat gemiddelde. Vraag je dus een keer in alle rust af hoe vaak jij langer dan zeven seconden bij een verhaal blijft. Kijk of je die gedachte langer dan zeven seconden kunt laten duren. Bedenk dan wat jou in die verhalen heeft overgehaald om te blijven. Voor nog een rondje. En probeer dat zelf toe te passen.

Bedenk vooral dat je geen haar beter bent dan je lezer.

Dit verhaal telt 763 woorden. Wat fijn dat je gebleven bent.

Schrijfhulp

Wil je meer weten over de workshops en coaching die ik te bieden heb? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Blij mee? Doe me een donatie!
Become a patron at Patreon!

Wil je hulp bij het schrijven, of gewoon een keer advies over je project? Stuur me een mailtje.