Aars – Luc Perceval


Perceval jaagt publiek weg

{mosimage}

Amsterdam – Luc Perceval is aan vakantie toe. Dat is de liefst mogelijke verklaring voor het totaal overspannen antitheater dat de gelauwerde regisseur van Ten Oorlog nu op de planken heeft gezet. Aars heet het, en het schijnt een bewerking te zijn van onder andere de Oresteia.

De Vlaamse auteur Peter Verhelst heeft teksten geschreven voor dit gebeuren, maar hoe die zijn, valt niet te horen. Het is voor hem te hopen dat hij één van de eerste weglopers was bij de première in Amsterdam. Dan hoefde hij deze groepsverkrachting van zijn tekst niet mee te maken.

Er was na afloop onder de blijvers enige verwarring over de einduitslag. Waren er nu 25 of 47 mensen weggelopen? Het hing er een beetje op of je links, rechts of hoog op de tribune zat. Feit was wel dat er tijdens het stuk weddenschappen werden afgesloten over het aantal mensen dat bij de volgende portie geluidsdiarree van dj Eavesdropper de zaal zou verlaten. Het maakte de saaie en voorspelbare voorstelling in ieder geval wat spannender.

Het begon allemaal zo mooi. Twintig minuten te laat, maar dat zijn de vaste bezoekers van het Westergasfabriekterrein tijdens dit Holland Festival al gewend. De logistiek is daar rampzalig: er is nog geen voorstelling op tijd begonnen. In ieder geval was het openingsbeeld van Aars dus best mooi. Een ring van licht steeg langzaam op boven een waterplas met een tafeltje en stoelen erin. Toen leek de muziek van dj Eavesdropper, een grote naam op Belgische ‘raves’, ook nog wel spektaculair. En toen kwamen de acteurs op.

Na één zin begonnen ze te hossen door het water. Dat duurde een kwartier. En nog tien minuten langer, omdat het microfoontje van de moeder-actrice stuk was. Dat kostte de eerste toeschouwer zijn humeur en 35 over de balk gesmeten guldens. Daarna werd het alleen maar erger. Woordje tekst, muziekje op 150 decibel, zinnetje, hupsen door het water, droogneuken, zinnetje, 150 decibel, kapotte microfoon nummer twee, nummer drie, tekstje, neuken, 150 decibel en dat twee uur lang. En ondertussen een steeds gestager wordende stroom weglopers. De eerste theater-hooligans waren al in de foyer te horen. Ze koelden hun woede nog slechts op de deuren, maar het was een begin.

Er rest na dit mislukte stuk theaterverveling over incest slechts één advies. Zoek, als deze voorstelling bij u in de buurt is, een voetbalwedstrijd uit en ga kijken. Al zijn het de derdeklas-amateurs van Wehl. Maakt niet uit, als het maar beweegt. Korfbal, desnoods. Altijd beter dan dit.

 Holland Festival: Aars! door Het Toneelhuis. Regie: Luc Perceval. Tekstbijdragen: Peter Verhelst. Gezien: 11-6-2001, Westergasfabriek Amsterdam. Daar nog t/m 14-6-2001. Tournee.

Blij mee? Doe me een donatie!
Become a patron at Patreon!

Wil je hulp bij het schrijven, of gewoon een keer advies over je project? Stuur me een mailtje.