Cute! Buzzfeed gaat onderzoeksjournalistiek doen!

Internet is een grappig ding. Buzzfeed, de site die groot is geworden met virale foto's van schattige huisdieren, gaat ook onderzoeksjourmalistiek brengen. En dat betalen ze van de winst op hun commerciële activiteiten en sponsored content. Of er verschil te zien zal zijn tussne de verschillende financieringsbronnen is niet bekend, maar het doet er eigenlijk ook niet toe.… lees verder

Wijbrand checkt: nieuws niet gratis? 90% van de NRC Next van vandaag wel.

De lezersredacteur van NRC verklaarde het zaterdag nog maar eens: dat we af moesten van de mythe dat nieuws gratis zou zijn. Als een van de verkondigers van die 'mythe' en ook nog eens zelf in het journalistieke metier werkzaam, leek het me nuttig om dat eens te onderzoeken.… lees verder

De onderzoeksjournalistiek is niet dood. Het onderzoek begint pas.

Peter Vandermeersch, in het dagelijks leven hoofdredacteur van 'NRC Media', treedt in de NRC Next van vandaag op als filmrecensent. Of liever, als iemand die een 'ijselijke' documentaire gezien heeft die zijn ergste angsten ondersteunt. En die angsten zijn simpelweg dat met het instorten van het 20ste eeuwse uitgeefmodel een einde komt aan de onderzoeksjournalistiek.… lees verder

Huilen met Jan Smit

'Is dat nou moeilijk, huilen op commando?'. En dat dan aan een actrice gevraagd. Eigenlijk altijd als Halina Reijn in een nieuws- of cultuurprogramma verschijnt, stelt Matthijs van Nieuwkerk, Joost Karhof, Jellie Brouwer of Jeroen Pauw hem. Omdat dat de essentie van het acteren is, volgens de redacties die zo'n vraag bedenken.… lees verder

De beroepszuurpruim is een ding van het verleden

De eeuw van de massamedia heeft naast een boel goeds, ook veel misverstanden opgeleverd. Een ervan is dat commerciële journalistiek heilzamer is voor de democratie dan de anarchie van de wild om zich heen communicerende burger, die dankzij weblogs en sinds kort Twitter wereldomspannend is geworden.… lees verder

Cultureel Persbureau heeft wind in de rug

De oude media sterven langzaam. Sommige zijn al dood, maar hebben dat bericht nog niet doorgekregen, andere strompelen zwetend van noodoplossing naar noodoplossing. Krantenredacties denken dat ze nog massaal gelezen worden maar laten zich door de eigen oplagecijfers zand in de ogen strooien.  Ondertussen speelt zich een revolutie af, waarvan de uitkomst nog ongewis is.… lees verder