Boer zoekt broer


Maastricht (GPD)_ Paul Hoes is daar gewoon heel erg goed in. Als hij een onhandige, wat morsige landbouwer speelt, geloof je hem, net als wanneer hij een onderknuppel is in een Vondeltragedie. Dat is een bijzonder acteertalent, waarmee hij zich een waardig opvolger toont van Lou Landré die eerder zulke rollen vleugels wist te geven. Voor de toneelbewerking van Gerbrand Bakkers bestseller Boven is het Stil kon Toneelgroep Het Vervolg zich dus geen betere acteur wensen.

Hoes is de binnenvettende boer die op zekere dag zijn vader naar boven doet, het huis aan kant maakt en gaat wachten op wat het leven hem gaat bieden. Maar anders dan een zwerm vogels die verkeerd vliegt overkomt hem niet zo bar veel, behalve dan het besef dat hij veel, zo niet alles kwijtraakte toen zijn broer bij een verkeersongeluk verdronk. En dan komt de zoon van de vriendin van die broer dus op en verandert er van alles. Hoes vertelt het innemend en met een mooie relativerende toon.

Regisseuse Annelore Kodde heeft voor een strakke en sobere vorm gekozen.  Bewerker Stany Crets fileerde de toch al kale zinnen van Gerbrand Bakker tot een sober maar boeiend toneelstuk van iets meer dan anderhalf uur. Vier acteurs en een saxofonist geven een sfeervol beeld van een simpel boerenleven, waarin alles vooral draait om mannen, klei en beesten, en waarin vrouwen dood, afwezig of gewoon een beetje raar zijn. De homo-erotiek waar dat toe leidt komt door deze bewerking helder naar voren, helderder dan in het boek van Bakker. Of dat een probleem is, is de vraag. Immers: je kunt een boek nooit volledig recht doen op het toneel en dat moet je eigenlijk ook niet proberen. Het is al moeilijk genoeg om een avond lang kijken naar binnenvetters interessant te houden.

Het lukt de spelers goed. Mieneke Bakker heeft daar dan wel wat meer moeite mee omdat ze zowel de benige buurvrouw als de engelachtige Riet moet spelen. Dat leidt tot uitvergrotingen die op de première nog wat te extreem waren. Daarnaast is Hans van Leipsig echter breekbaar en koddig genoeg als vader. Rick Paul van Mulligen geeft iets teveel van de sluimerende fysieke spanning weg. Het overtuigende spel van Paul Hoes dringt die minpuntjes allemaal naar de achtergrond. Met hem ga je mee, al is het naar Denemarken.

Boven is het Stil

door Toneelgroep Het Vervolg. Gezien: première op 28 maart in het

Derlon Theater in Maastricht. Daar te zien t/m 25 april.

Inlichtingen: www.hetvervolg.nl.

Blij mee? Doe me een donatie!
Become a patron at Patreon!

Wil je hulp bij het schrijven, of gewoon een keer advies over je project? Stuur me een mailtje.