instagram

Midsummernightsdream – Paardenkathedraal



Oude Tanghe is terechte topper{mosimage}

bolten.jpgUtrecht (GPD) _ Wie bepaalt wat een
topstuk is? U, de toeschouwer, grotendeels, maar men van het toneel
twijfelt nogal eens aan het inzicht van het publiek. Succes bij de
heren en dames van de pers, de theaterdirecties en het bobopeloton
van deskundigen is dus minstens even belangrijk.

Zo werd dit jaar Platform tot topstuk
verklaard. Deze prachtige, actuele, beklemmende en ontroerende
voorstelling van internationale topper Johan Simons van topgezelschap
NTGent naar een topboek van topauteur Michel Houellebecq trok in de
tournee die hij als ‘Topstuk’ kreeg onvoldoende publiek.

Midsummernightsdream van Shakespeare,
alweer bijna zeven jaar geleden geregisseerd door Dirk Tanghe, zit in
dezelfde serie Topstukken als Platform. Midsummernightsdream was toen
en is nu overal tot zo’n beetje de laatste stoel uitverkocht. Een
publiekssucces dus. Maar, gelukkig voor hen die in theater geloven,
ook een succes bij de kenners. En dat is best wel uniek..

De herneming van de hit uit 2001 werd
woensdag in Utrecht ten doop gehouden en kreeg een even enthousiaste
ontvangst van de toeschouwers als de vorige versie. Dat is een
compliment waard, want regisseur Dirk Tange is erin geslaagd om met
een op belangrijke punten andere spelersgroep eenzelfde energie op
het toneel te brengen als destijds. Misschien is de voorstelling
zelfs nog wat krachtiger geworden. Tanghe heeft immers in de
tussentijd een diepe persoonlijke crisis overwonnen, die een schaduw
wierp over zijn tienjarig jubileum in Utrecht. Hij lijkt gelouterd,
en dat straalt af op de spelersgroep. Die hem overigens in de massaal
opgezette verhaallijn van de werklieden in Shakespeares komedie even
vrolijk persifleert als destijds.

Wie van de louterende tussenpauze
vooral profijt van heeft gehad is Lieke-Rosa Altink. Zij speelde toen
en nu de rol van Helena, een jonge maagd die in de bossen rond Athene
de nodige verwarrende liefdesperikelen voor de kiezen krijgt. Altink
is een paar jaar rijper. Het is haar uiterlijk niet aan te zien, maar
in haar spel is ze inmiddels een actrice van formaat geworden. Ze zou
met deze rol zomaar eens voor een hoofdprijs kunnen gaan. Het moet
maar eens gezegd: ze is een comédienne van het kaliber Mary
Dresselhuis aan het worden. Altink is beter dan sommige van haar
collega’s in staat om de door Tanghe voorgeschreven groteske, aan het
klassieke Japanse theater ontleende speelstijl van inhoud te
voorzien. Nieuwkomer Marline Williams geeft overigens een waardige
vertolking van de dubbelrol Hyppolita/Titania: was deze donkere
schoonheid in het verleden nogal eens tergend ijdel en zwaar op de
hand, nu laat ze warempel humor zien. Een klein wondertje.

Toppers van toen en nu zijn verder
Thomas de Bres en Hylke van Sprundel als Puck, de elf met snode
plannen. Zij maken van dit door Tanghe in tweeën gesplitste
figuur een Shakespeareaanse versie van modeduo Victor&Rolf, met
iets meer neuspoeder dan goed is voor hen en hun slachtoffers. Zij
verlenen met hun vaak keiharde ingrepen de voorstelling de juiste
grimmigheid, waarmee deze Midzomernachtsdroom ook terecht de status
van Topstuk verdient.

Midsummernightsdream door De
Paardenkathedraal. Te zien in de Serie Topstukken. Tournee: t/m 24-11
in Utrecht; van 28-11 t/m 1-12 in Breda, van 5 t/m 8-12 in Den Haag,
op 10 en 11-12 in Apeldoorn, van 18 t/m 21-12 in Arnhem, van 26 t/m
29-12 in Amsterdam, van 3 t/m 6 januari in Eindhoven, van 9 t/m 12
januari in Heerlen, van 16 t/m 19 januari in Rotterdam en van 23 t/m
26 januari in Groningen. Inlichtingen: www.paardenkathedraal.nl

Scroll Up