instagram

Vliegende Hollander – Amsterdamse Bos

Weinig nodig voor stevig plezier

Voorstelling: De Vliegende Hollander (Jan Veldman) door Theater Het
Amsterdamse Bos. Regie: Matthijs Rümke. Te zien t/m 29-8. Inlichtingen
bij twijfelachtig weer: 020-6433286.

****

Door Wijbrand Schaap

Amsterdam – Hoe speel je een spookschip? Zet vijf acteurs op het
toneel, geef de voorste een boegbeeld en de achterste een vlag, doe ze
houten klompen aan en laat ze een deinend dansje doen. Zo eenvoudig is
dat. Regisseur Matthijs Rümke laat in het openluchttheater in het
Amsterdamse Bos weer eens zien hoe weinig je nodig hebt om mooi en
vooral leuk theater te maken.

De Vliegende Hollander heet dit jaar de aanleiding voor iedereen uit
de wijde omgeving van Amsterdam om een avond door te brengen onder de
aanvliegroute van Schiphol. Schrijver Jan Veldman maakte een nieuwe
versie van de mythe over de schipper die dankzij een iets te vlot
gemaakte afspraak met de duivel voor eeuwig over de zeven zeeën moet
dolen. Alleen de trouw van een vrouw kan de schipper en zijn bemanning
uit de vloek bevrijden. Omdat vrouwen en trouw nu eenmaal niet
samengaan doolt De Vliegende Hollander al eeuwen over de oceaan. Tot
hij Bodil de la Parra ontmoet. Deze prachtige actrice speelt Senta, de
dochter van een overambitieuze hotelier. Ze valt als een baksteen voor
de onsterfelijke zeeman en bewijst door 21 jaar op hem te wachten haar
eeuwige trouw.

Veldmans tekst is helaas geen hoogtepunt van de Nederlandse
toneelliteratuur. In zijn ambitie om het oude verhaal actueel te maken
schiet de schrijver iets te ver door. Werkelijk alles komt aan de orde.
Kunstpolitiek, ambtenarij, ziekte, dood, en Jomanda. Het is allemaal
wat veel voor een avondje in de open lucht en ik raakte na een tijdje
het spoor bijster in de vele zijlijnen die het verhaal bewandelt.

Dat de avond uiteindelijk méér dan de moeite waard is, is toe te
schrijven aan Matthijs Rümke en de spelers. Rümke, vanaf dit seizoen
artistiek leider van Jeugdtheater Artemis, houdt het simpel en weet uit
ieder stukje tekst humor te halen. Theater gaat om de acteurs en de
regisseur heeft dat goed begrepen. De vormgeving is sober en vooral
bedoeld om alles perfect verstaanbaar en zo dicht mogelijk bij het
publiek te laten spelen. Rümke geeft zijn team zoveel lol in het werk
dat die pret moeiteloos overslaat op het publiek. Hij maakt er een
pretentieloze avond van, precies goed voor dat unieke openluchttheater
waar het publiek onder warme dekentjes en ingesmeerd met muggenzalf
toch vooral komt om plezier te hebben.

Meer schrijfhulp?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Scroll Up